Bachelor Vollzeit Englisch
Bachelor Dual Management
Bachelor Berufsbegleitend Deutsch
Prep4University Programm
Master Vollzeit Englisch
Master Berufsbegleitend Englisch
Master Berufsbegleitend Deutsch
Master Dual Management & Technik
Double Degree Master
Standorte
Campus Köln
Campus Mainz
Campus Berlin/Potsdam
Bachelor Vollzeit Englisch
Bachelor Vollzeit Deutsch
Bachelor Dual Management
Bachelor Dual Technik
Bachelor Berufsbegleitend Deutsch
Prep4University Programm
Master Vollzeit Englisch
Master Vollzeit Deutsch
Master Berufsbegleitend Englisch
Master Berufsbegleitend Deutsch
Master Dual Management & Technik
MBA
Double Degree Master
Standorte
Campus Köln
Campus Mainz
Campus Berlin/Potsdam
Als einer der größten Transformationsprozesse in der Geschichte der Menschheit verändert die Digitalisierung die Anforderungen an Unternehmen und Geschäftsabläufe. Um den digitalen Wandel innerhalb von Unternehmen erfolgreich zu gestalten, werden Führungskräfte mit umfangreichem Prozessmanagement- und IT-Know-how benötigt.
Der Master-Studiengang „Digital Transformation Management“ bietet Dir fundiertes Fachwissen zu Chancen und Herausforderungen der Digitalisierung sowie den effizienten Einsatz neuer IT-Technologien in Unternehmen. Du entwickelst digitale Strategien und Geschäftsmodelle und erhältst Einblick in Abläufe des Innovations- und Change Managements.
Mit dieser Spezialisierung erwirbst Du das Kompetenzprofil, um die digitale Transformation in internationalen Unternehmen voranzutreiben.
*Die angezeigten Preise verstehen sich als Semestergebühr. Informationen zu den Studiengebühren für Nicht-EU-Studierende findest Du auf der allgemeinen Informationsseite zu den Studiengebühren. Stand: Januar 2024.
Diese Studieninhalte erwarten Dich in den einzelnen Semestern im Masterstudiengang Digital Transformation Management:
Analysis of demand, supply, and market equilibrium
Theory of consumer choice
Theory of the firm, production and cost analysis
Market structures: perfect competition, monopoly, monopolistic competition, oligopoly, contestable markets
Game theory
Pricing strategies
Factor markets, labor economics
Economics of information
Industrial organization
Limitations of markets and interventions by the government
Econometric techniques related to these topics
Development of a research question
Primary vs. secondary data
Steps of research process
Research designs
Quantitative and qualitative data
Structured methods of data collection: questionnaire and structured interview
Un- and semi-structured methods: qualitative interview and focus group
Quantitative and qualitative content analysis
Ethical considerations of data collection
Sampling
Data analysis using statistical software programs (SPSS)
Univariate analysis, bivariate analysis (crosstab and correlation), multiple linear regression
Writing a research report – structural and other formal requirements
Strategy making process and strategic reasoning: cognitive process of strategy
creation through the prism of logic and intuition
Setting strategic purpose in the context of responsible stakeholder management
Advanced external environment analysis: markets, industries and competitive
landscapes in static and dynamic perspective in the domestic and international
context
Diagnosing and managing strategic capability through national borders over time
Cultural and institutional context of strategic management: concepts, frameworks
and analytical tools
Generic and interactive business strategies, inside-out and outside-in perspective on
achieving and sustaining competitive advantage internationally
Network-level strategies
Corporate development and configuration: strategic options and portfolio matrices
Strategy formation
Strategic change and corporate restructuring
Strategic renewal
Strategy evaluation and strategic controls: tools and methods
Organizing for success
Diagnosing the change context: diffusion and dynamics of innovation
Sources & types of innovation
Product/service, process & business model innovation
Individual and corporate creativity
Strategic innovation management & the innovation process incl. New Product Development (NPD)
Introduction to digitalization, digital age & digital divide
Digital drivers & disruptive forces
Technological drivers of digital transformation
Socio-technological change associated with the adoption of the mentioned drivers
Introduction to the digital organization & digital business models
Impact of digitalization on the value chain (Industry 4.0)
Digitalization-related innovation theories & technology management
Digitalization leadership & organisational transformation concepts
Change management & transformational leadership
Agility and VUCA world
SCRUM and Design Thinking
In this course, students acquire skills to develop and evaluate digital business models and learn how selected business systems and applications can improve a company’s performance.
Students know the function, structure and types of business models and selected systems and can describe and explain how and to what extent business models change.
They understand the impact of digital technologies and business systems and the relevance of data for high performing business models.
They can explain the need to adapt existing business models or develop new ones in the face of the growing importance of digitalization in diverse industries.
Students are familiar with state-of-the-art business model frameworks and apply them to support digital business model development.
They develop their own digital business models, present their ideas in a pitch format and evaluate their results.
Introduction to software development
The Internet (components, client-server-database communication)
Understand how to modularize a business problem into components (front-end, back-end, databases, APIs)
Coding in JavaScript, or Python
Understanding data assignment/updates, data types, loops, selection statements, structured data, functions and methods)
Documenting, testing, and debugging of scripts
Data privacy and security (authorization, authentication, and encryption)
Fundamentals
Starting points for digital strategies (selection)
Challenges in introducing digital strategies – four fights
Identification of success factors for digital strategies (selection)
Agile strategy management
Social and ethical aspects of digital strategies
Basic concepts
Fundamentals
Characteristics of the digital organization
Digital maturity models, digital maturity assessment
Summary: Capabilities of digitally transformed companies
Digital transformation of the organization – Case studies: Born-digital companies Digitally transformed companies
Social competence: Communication, motivation, groups and team structures, leadership, conflict management
Methodological competence: Structural aspects, time management, cost management, human resource management, creativity and problem solving
Organisational competence: Quality management, documentation, risk management, project start and closure
The “Scholarly Writing and Analysis” course is offered for German native speakers. German as a foreign language is offered as an obligatory course for Non-native German speakers.
Cornerstones of sustainable management
CSR as management approach
Practical approaches of organizational effectiveness
Tools for CSR implementation
CSR and financial performance
Life cycle assessment
Historical developments around the world
Directors and board structures in different parts of the world
Family business governance
Role of institutional investors
Corporate governance in mergers and acquisitions
Socially responsible investments
Corporate governance in different regions
Value maximization and corporate objectives, shareholder value and stakeholder value approach
Financial measurement of corporate strategies and competitive advantage: the principles
Shortcomings of traditional profitability ratios for a value-based management
Economic Value Added, Cash Value Added
Identifying the drivers of value creation and investment decision-making
Management compensation and incentives for value creation
Defining the state of a sustainable supply chain based on actual trends
Discussion of various theoretical concepts (e.g. Stakeholder Theory, Slack Resource Theory) and their implications for sustainable supply chain management
Defining a “New Normal” of how to do business (e.g. circular economy, regenerative business models, carbon literacy training)
Sustainable Marketing (definition, Green Marketing Strategy Mix, Green Washing and Sustainable Consumer Buying Behaviour)
Sustainable Procurement (definition, Sustainable Procurement Process Model with a focus on sustainable supplier relationship management; new trends like circular procurement)
Sustainable Logistics
Sustainable Design
Carbon Emission / Human Rights in global supply chains
Concepts: Online Marketing/ Digital Marketing
Digital marketing sub-disciplines and major activity areas
Performance measurement using Web analytics (e.g. Metrics and Tools)
Data-driven Advertising
Programmatic Advertising
Legal and ethical aspects of digital marketing (e.g., EU’s General Data Protection Regulation (GDPR))
Strategic planning and design of a social media marketing campaign
Introduction: definition
Search Engine Optimization / SEO
Keyword research
On-page SEO
Web analytics and SEO tools
Search Engine Advertising/ SEA
Campaign settings
The overall objective of this course is to provide students with possibility of applying their business knowledge on concrete business situation, related to the field of their specialization.
By the end of the module students should be able to:
Define project goals for the “client”.
Work under the set timeframe and agreed project scope.
Cooperate in the international project teams.
Evaluate markets/ industries/ competitive landscapes.
Develop possible strategic directions for the “client” business.
Formulate recommendations.
A business elective is a business or management-related elective course.By choosing Business Electives in the second and third semester you can personalize your degree course and extend your management knowledge.
By choosing Interdisciplinary Electives in the second and third semester you can personalize your degree course and extend your management knowledge. An interdisciplinary elective is an elective from another discipline than your own specialization.
Basics of event management
Objective of the event and different types of events
The event as a marketing and communication tool
Planning and preparation
Event execution
Tasks and role of the event manager
Choosing the right venue
Personnel selection
Data- and evidence-based decision making
Differentiation between data, insight and evidence
Characteristics of data
Relevance and consequences of data quality
Use case analysis for data-driven decisions
Sampling, statistical significance, statistical methods
Data visualization and report building
Behavioral foundation of human decision making
Errors and flaws in human information processing and decision making
AI and automation
Current business applications for AI and automation
Business problem analysis, complexity reduction and modularization
Designing a software solution process
Understanding the data flow
Software evaluation and effort estimation
Software progress reporting and tracking
Software selection
Requirements document or wireframe
Programming and implementation solution
Versioning, incremental refinement and development of solution
Testing of solution
Bug fixing of solution
Preparation of demoing
Definition and context
Organizations and the environmental change
The formal and informal subsystem of change
Forms of change
Frequency and magnitude of change
Organizational responses to change
Resistance, commitment and readiness to change
Implementing change management
Change Funnel
Change Communication
Culture and the organizational change
Politics and the organizational change
Power and the organizational change
Agile Foundations (theory & practice, incl. examples and mini tasks
Agile Mindset
Agile Practices and software fostering agile methods
Agile Methods
Agile Transformation of Organizations
Discovering and evaluating entrepreneurial opportunities
Developing business ideas from opportunities (e.g. based on using Design Thinking, Personas and User Stories).
Feasibility analysis of business ideas
Transferring the idea into a Business Model
Business Model and its building blocks (value proposition, customers segments, channels, customer relationships, revenue model, key partners, key activities, key resources, cost structure)
Business Plan: Introduction, Sample Case and General Outline
Developing the details of the business plan
Finding sources of financing: Business angels; Private equity; Start up financing; Venture capital investors
Preparing a pitch deck for successfully presenting the new venture business plan
Focused review of the curriculum content
Pre-assessment quiz/ content area assessment as benchmark for students’ status quo
Guide and Strategic Plan to Case Study Analysis
Writing a proper Case Study Analysis report
Developing proper answers to Case questions, applying the relevant theoretical knowledge and frameworks
In-depth Case Study Analysis with focus all subject areas of the curriculum
In-depth Case Study Analysis with special focus on Strategic Management
In a business simulation game participants have to manage their own virtual company which operates in the same market as other participant-operated competitors. This involves making typical management decisions in realistic environments. Beside the deepening and active examination of subject-specific knowledge the simulation games also include the team environment, where interaction, communication and prioritization are of paramount importance. Participants learn how to manage risk and uncertainty while time is limited and information constrained. Group-reflections help to take over different perspectives and to discuss pros and cons of content- as well as behavior-related actions.
During the Master Thesis Tutorial you will learn the fundamentals for your Master thesis: Defining the topic as well as structuring the thesis and you will learn the theoretical knowledge for scientific working.
A business elective is a business or management-related elective course.By choosing Business Electives in the second and third semester you can personalize your degree course and extend your management knowledge.
By choosing Interdisciplinary Electives in the second and third semester you can personalize your degree course and extend your management knowledge. An interdisciplinary elective is an elective from another discipline than your own specialization.
Consulting Industry: Sector Overview Company Profiles – Job Opportunities and Consulting Careers
Job profile: Characteristics of capabilities and skills needed as a consultant
Job application and interview training
Consulting (mini) case study training
Framework for processing case studies
Brain Teaser Training
Case Simulation (Individual and Group Cases)
During your 4th semester you are working on your Master thesis. You have 19 weeks to complete your thesis and the subject is freely selectable. A supervisor from CBS will support you and you can write the thesis in collaboration with a company as well. Or you can write your thesis in connection with a stay abroad.
You can choose between an internship (lasting at least seven weeks) or a semester abroad at one of our partner universities.
Bereits im ersten Semester werden spezifische Grundlagen zum Thema Innovation Management vermittelt. In welcher Form sich Business Modelle im Digitalen Zeitalter verändern, und wie eine digitale Geschäftsstrategie aufgebaut werden kann erlernst Du zudem im Master Digital Transformation Management bereits im ersten Halbjahr.
Das zweite Semester gibt Dir einen Einblick in die Erfolgsfaktoren mit Fächern wie Corporate Social Responsibility und Sustainable Supply Chain Management.
Investoren, Partner und Geschäftsführer zu überzeugen eignest Du Dir im Innovation Lab- Business Plan Writing and Pitching im dritten Semester an und optimierst Dein Praxisanwendung im Capstone Simulation Game. Im Rahmen dieses digitalen Planspiels triffst Du mit Deinem Team die Geschäftsentscheidungen und wendest Deine Business Skills praktisch an.
Vom dritten bis zum sechsten Semester erwirbst Du das Fachwissen über finanzwirtschaftliche Zusammenhänge und Prozesse. Innerhalb des Lehrplans werden Themenschwerpunkte, wie die Modelle der Kapitalmarkttheorie, die Vorstellung der Finanzinstrumente sowie der Zusammenhang zwischen Risiko und Ertrag von Geldanlagen, gesetzt.
Im vierten Semester arbeitest Du an Deiner Master Thesis. Du kannst auswählen, ob Du die Master Thesis in Zusammenarbeit mit einem Unternehmen im Praktikum oder in einem Auslandssemester an einer unserer Partnerhochschulen schreibst.
Theorie trifft Praxis: Um frühzeitig Arbeitserfahrungen als Digital Transformation Manager zu sammeln, gibt es die Möglichkeit eines Praxissemesters während der Master Thesis. Ob in der Marketing-Abteilung eines Start-Ups oder im Personalmanagement eines großen Konzerns – mit der Spezialisierung kannst Du in verschiedenen Tätigkeitsfeldern Praxiskenntnisse sammeln.
Um schon im Studium bestmöglich auf den Berufseinstieg vorzubereiten, rückt die CBS Dich, den Studierenden in den Mittelpunkt. So lernst Du in Praxisprojekten und experimentellen Lernformaten, wie den Simulation Games, Dein eigenes Gespür für Management-Entscheidungen auszubilden. Du erfährst also bereits im Studium, worauf es in der Praxis ankommt und überzeugst zukünftige Arbeitgeber durch Deine Erfahrung.
Durch verschiedene Networking- und Recruiting Events lernst Du während des Studiums immer wieder namhafte Unternehmen kennen. Mit dieser Unterstützung kannst Du Dich ganz auf Dein persönliches Karriereziel fokussieren. Dein Masterabschluss in Digital Transformation Management verhilft Dir so zum mühelosen Ein- und Aufstieg in der Wirtschaft.
Als Begleiterin oder Begleiter für digitale Veränderungsprozesse stehen Dir nach Deinem Abschluss viele Wege in Unternehmen und in die Selbstständigkeit offen. Mithilfe der Karriere-Events an der CBS und innerhalb der Praxisphasen kannst Du verschiedene Berufsfelder frühzeitig kennenlernen und bereits während Deines Studiums den Grundstein für Deine Karriere legen. Das Masterprogramm ermöglicht Dir zudem, eine akademische Laufbahn einzuschlagen.
„Besonders die Soft-Skill-Kurse haben mir für mein Auftreten in den Bewerbungsgesprächen sehr geholfen. Durch die Arbeit im Finance and Business Club habe ich ein breites Netzwerk aufgebaut und Projektmanagement-Fähigkeiten erworben, mit denen ich bei den Firmen punkten konnte."
„Das praxisnahe Lernen in kleinen Gruppen hat mich optimal auf heutige Projekt- und Teamarbeit vorbereitet. Die CBS hat mir die entscheidenden Soft Skills und aktuelles Wissen aus der Praxis vermittelt."
„Das Management Studium bereitet einen sorgfältig auf die Aufgaben eines Beraters vor. "Insbesondere das Fördern von Präsentationstechniken sowie analytischem Denkvermögen ist im Berateralltag von enormer Bedeutung.“
„Viele Professoren haben uns im Unterricht an ihrer Branchenerfahrung teilhaben lassen und konnten trockene Theorie mit Praxisbeispielen veranschaulichen. Auch die internationale Atmosphäre am Campus hat mir gut gefallen.“
„Das Studium an der CBS hat einen großen Beitrag zu meiner Persönlichkeitsentwickung geleistet.“
„Insbesondere das Rhetoriktraining hat mir sehr geholfen meine eigenen Ideen zu präsentieren. Ebenso ist die praxisbezogene Ausbildung an der CBS sehr gut!“
„Das Studium an der CBS hat mich in vielerlei Hinsicht auf meine Karriere bei einer der weltweit führenden Media-Agenturen vorbereitet.“
„Besonders gefallen hat mir die Mischung aus Theorie und Praxis, die Internationalität, die kleinen Lerngruppen sowie die vielen Aktivitäten außerhalb des Lehrplans.“
„Durch das Masterstudium an der CBS konnte ich mein fachliches Wissen weiterentwickeln und mich perfekt auf den Berufseinstieg vorbereiten. Vor allem konnte ich aus den praxisbezogenen Inhalten sehr viel mitnehmen.“
„Viele Kontakte aus dem Studium sind für mich heute noch relevante Ansprechpartner für die verschiedensten Themen. Hier schon an der Uni zu lernen, welchen Mehrwert das Netzwerk haben kann, war wichtig.“
„Mir haben besonders der persönliche Charakter des Studiums und die gute Atmosphäre gefallen, die insbesondere durch die Kursgröße und die Nähe zu den Dozenten erreicht wurden.“
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