INFOMATERIAL ANFORDERN
INFOMATERIAL ANFORDERN
Bachelor
Master
Campus & Student Life

Starte deine Karriere mit einem Fast Track MBA an der CBS! MBA in einem Jahr

INFOMATERIAL ANFORDERN

International Management Fast Track (MBA) - MBA in einem Jahr in Köln studieren!

MBA International Management Fast Track in einem Jahr – Master in einem Jahr

Der Fast Track MBA in einem Jahr im Studiengang International Management an der CBS in Köln ist an amerikanische Programme angelehnt. Durch ein gestrafftes Curriculum erreichst Du den vollwertigen Abschluss Master of Business Administration in einem Jahr. Das Studium beinhaltet 60 ECTS-Punkte und alle typischen wirtschaftswissenschaftlichen Inhalte eines MBA-Programms – eine hervorragende Möglichkeit, um in einem sehr kurzen Zeitraum einen der renommiertesten akademischen Grade zu erwerben. Du verfügst über einschlägige Berufserfahrung? Nutze das Fast-Track-Programm der CBS International Business School.

1 Jahr an der CBS – Ihre akademische Karriere-Abkürzung

Der MBA in einem Jahr richtet sich vorwiegend an Absolvierende nicht-wirtschaftswissenschaftlicher Studiengänge. Du fühlst Dich angesprochen und möchtest Dein Wissen aus dem Erststudium sowie Deine beruflichen Chancen erweitern? Mit dem Master of Business Administration optimierst Du Dein Know-how durch international ausgerichtete BWL-Kenntnisse. Auch Studierende mit wirtschaftswissenschaftlichen Vorkenntnissen profitieren vom Fast Track MBA. Du kannst Dein Wissen auffrischen, ohne die Berufswelt längere Zeit verlassen zu müssen. Anschließend gehst Du mit dem Master of Business Administration Deinen nächsten großen Karriereschritt. Unter bestimmten Voraussetzungen berechtigt der Fast Track MBA auch zur Promotion.

Campus
Köln
Semester Beginn
Winter
Semester
2
ECTS
60
Studiengebühren*
8.250 €
Alle Fakten im Detail + -
  • Vorlesungssprache Englisch
  • Studienform Vollzeit
  • Abschluss Master of Business Administration
  • Studienbeginn Winter Köln

Studienverlaufsplan

Diese Studieninhalte erwarten Dich in den einzelnen Semestern im Masterstudiengang Business Administration:

Allgemeine wirtschaftswissenschaftliche Inhalte

Quantitative Methods and Toolset1 ECTS ? !
  • Algebra and Mathematical Functions

  • Matrix Algebra and Linear Equations

  • Differentiation and Integral Calculus

  • Optimization: Functions of several variables

  • Linear Programming

  • Mathematics of Finance

  • Apply the sampling methods and the Central Limit Theorem

  • Compute the measures of location and measures of dispersion

  • Represent the statistical data

  • Perform linear (multiple) regression and correlation analysis

  • Describe the basic concepts of probability

  • Set up a difference and/or relationship hypothesis and carry out statistical inference tests

  • Apply decision making theory to make decisions under risk and under uncertainty

  • Apply statistical software like R or SPSS in common business issues

Modern Market and Business Intelligence1 ECTS ? !
  • Introduction to Market Research

  • Defining the Market Research Problem and Developing an Approach

  • Research Designs

  • Secondary Data

  • Qualitative Research

  • Quantitative Research

  • Scaling and Sampling

  • Fieldwork and Data Preparation

  • Basic Data Analysis (how to use it)

  • Report Preparation and Presentation

Academic Writing and Research Design1 ECTS ? !
  • Research Question

  • Acquisition of Information

  • Layout of Scientific Studies

  • Structural Aspects of Scientific Papers

  • Quotation Format and Referencing

  • Analytical Argumentation

Programmspezifische Lehrinhalte

Basics Of Industrial Management3 ECTS ? !
  • Basic Business, Economic, and Market Principles and Key Terms

  • External Business Environment: At both National and International Level

  • Global Markets and International Trade

  • Competitive Environment

  • Internal Environment

  • Management, Leadership & Motivation

  • Business Function: HR

  • Business Function: Operations

  • Business Function: Marketing

  • Business Function: Finance and Accounting

  • Entrepreneurship

  • Business Ethics: Ethical Business Management, International aspects of Ethics & CSR

  • Emerging Business Trends

Foundations of Managerial Economics3 ECTS ? !
  • Demand Analysis and Applications of Elasticities

  • Supply Analysis and the Theory of the Firm

  • Production Economics and Cost Analysis

  • Economies and Diseconomies of Scale

  • Market Equilibrium and Welfare Analysis

  • Prices, Output and Strategy

  • Strategic Interaction and Game Theory

  • Market Failure and Government Regulation

Advanced Business Strategy3 ECTS ? !
  • External Analysis

  • Internal Analysis

  • Generic business-level strategies for competitive advantage

  • Basic Corporate-level strategic choices for long-term profitability

  • Diversification strategy

  • Internationalization

  • Mergers and acquisitions

  • Strategic entrepreneurship

  • Strategic leadership

  • Social Responsibility and Ethics of Strategic Management

  • Basics of Corporate Governance

Sustainability and Business Ethics3 ECTS ? !
  • The origins of Corporate Social Responsibility

  • Important Ethical Theories

  • Key terms and concepts – Sustainability, CSR, Corporate Governance, Corporate Citizenship, Business Ethics

  • Strategic Sustainability and Ethics Management

  • Stakeholder Management

  • Sustainable Accounting

  • Sustainability Reporting

  • Socially Responsible Investment

  • The Impact of Sustainability

Financial & Cost Accounting3 ECTS ? !
  • Financial transactions and their impact

  • Major financial reports

  • Accrual accounting

  • IFRS versus US-GAAP

  • Ratio analysis

  • Cost behaviour, terms, and definitions

  • Traditional costing systems

  • Job costing and process costing

  • Activity-based costing

  • Overhead analysis sheet

  • Cost-volume-profit analysis

  • Pricing decisions, product mix decisions

  • Budgeting

  • Transfer pricing

Managerial Accounting3 ECTS ? !
  • Managerial accounting and global business environment

  • Cost term, terms and classifications

  • Job-order costing

  • Process costing

  • Cost behavior

  • Cost-volume-profit relationships

  • Variable costing

  • Activity based costing to aid decision making

  • Profit planning

  • Sustainability and ethics in accounting decision making

Allgemeine wirtschaftswissenschaftliche Inhalte

Career Seminar1 ECTS ? !
  • Leadership Theories / Models and Leadership Traits

  • Leadership Styles

  • Cognitive, Behavioural, and Emotional Explanation for Human Motivation

  • Performance Management and Controlling

  • Leadership Tools

  • Coaching (Principles of coaching, Coaching models)

  • From the workgroup to the high-performance team

  • Phases of team development

  • Trust and control

  • Typology models: Jung, Kretschmer, Hippokrates

  • Group dynamics

  • I am okay – you are okay

  • Ego-States (Eric Berne)

  • Realistically setting goals

  • Emergence and avoidance of conflicts

  • Escalation of conflicts (Friedrich Glasl)

  • Moderation of discussions

Leadership Skills, Team & Self Management1 ECTS ? !
  • Leadership Theories / Models and Leadership Traits

  • Leadership Styles

  • Cognitive, Behavioural, and Emotional Explanation for Human Motivation

  • Performance Management and Controlling

  • Leadership Tools

  • Coaching (Principles of coaching, Coaching models)

  • From the workgroup to the high-performance team

  • Phases of team development

  • Trust and control

  • Typology models: Jung, Kretschmer, Hippokrates

  • Group dynamics

  • I am okay – you are okay

  • Ego-States (Eric Berne)

  • Realistically setting goals

  • Emergence and avoidance of conflicts

  • Escalation of conflicts (Friedrich Glasl)

  • Moderation of discussions

Programmspezifische Lehrinhalte

Corporate Finance & Valuation3 ECTS ? !
  • Determinants of a firm’s financial structure

  • Market value of a firm and financial decisions

  • Effects of time, uncertainty, taxes, and incentives on the present value of firm cash flows

  • Net present value and discounted cash-flow analysis

  • Risk, Return and Capital Budgeting

International Law3 ECTS ? !
  • Foundations to Organization Theory

  • External & internal factors to change organizations

  • Organizational goals and instruments

  • Creating effective organizations

  • Organizational development & change

  • Alignment issues

  • Organizational controlling

  • Concluding a contract

  • Different types of contracts and their typical features

  • Performance and obligations

  • Solving problems (e.g. failure to perform, liabilities)

  • Safeguarding creditors’ rights

  • Forms of business organizations

Global Supply Chain Management3 ECTS ? !
  • Fundamentals of international logistics

  • Inventory management

  • Warehouse management

  • Packaging and transportation

  • Procurement logistics

  • Production logistics

  • Distribution logistics

  • Disposal logistics

  • Supply Chain Strategy & Design

  • Supply Chain Planning & Synchronization

  • Trends in supply chain management

Modern Marketing Management3 ECTS ? !
  • The Strategic importance of International Marketing

  • The world trading environment

  • International Marketing Research and opportunity analysis

  • Consumer Buying Behaviour – Analysing Customer Requirements

  • Identifying Market Segments and Targeting

  • Marketing Strategy Development with focus on market entry strategies

  • Implementation: The 4Ps in International Marketing

  • Technology enabled International Marketing

International Human Resource Management3 ECTS ? !
  • The organizational context

  • IHRM in cross-border mergers and acquisitions, international alliances and SMEs

  • Staffing international operations

  • Recruiting and selecting staff for international assignments

  • International training and development

  • Re-entry and career issues

  • International performance management

  • IHRM trends and future challenges

Managing Change & Digital Transformation3 ECTS ? !
  • Organizations and the environmental change

  • The formal and informal subsystem of change

  • Forms of change

  • Frequency and magnitude of change

  • Organizational responses to change

  • Resistance, commitment and readiness to change

  • Implementing change management

  • Culture, politics and power

Programmspezifische Lehrinhalte

Master Thesis Workshop1 ECTS ? !

During the Master Thesis Tutorial you will learn the fundamentals for your Master thesis: Defining the topic as well as structuring the thesis and you will learn the theoretical knowledge for scientific working.

Master The18 ECTS ? !

You have 12 weeks to complete your thesis and the subject is freely selectible. A supervisor from CBS will support you and you can write the thesis in collaboration with a company as well.

Lerne die CBS persönlich kennen: Online & vor Ort Infoveranstaltungen

Events
Berlin/Potsdam
Open Campus Night - Campus Berlin/Potsdam
19. November 2024 | 18:00 - 20:00
Events
Solingen
Open Campus Night - Campus Solingen
19. November 2024 | 18:00 - 20:00
Events
Hamburg
Open Campus Night - Campus Hamburg
20. November 2024 | 18:00 - 20:00
Events
Rostock
Open Campus Day - Campus Rostock
23. November 2024 | 11:00 - 14:00
Events
Köln
Open Campus Night - Campus Köln
27. November 2024 | 18:00 - 20:00
Events
Rheine
Open Campus Night - Campus Rheine
4. Dezember 2024 | 18:00 - 20:00
Events
Mainz
Open Campus Night - Campus Mainz
6. Dezember 2024 | 18:00 - 20:00
Events
Düsseldorf/Neuss
Open Campus Day - Campus Düsseldorf/Neuss
7. Dezember 2024 | 11:00 - 14:00

Werde jetzt zum Experten

JETZT BEWERBEN
JETZT STUDIENBERATUNG VEREINBAREN
Partnerunternehmen
800+
Partner-
unternehmen
Studierende
160+
Partner-
hochschulen
Partnerhochschule
3000
Studierenden
Standorte
8
Standorte
Zeitmodelle
3
Zeitmodelle
mba-fast-track-student

Fast Track MBA in einem Jahr – Programmstruktur und Vorbereitungskurse

Das ein Jahr andauernde Fast-Track-MBA-Programm umfasst acht Module, die auf drei Trimester verteilt sind. Schon vor ihrem Studium besuchen die Teilnehmerinnen und Teilnehmer drei Vorbereitungskurse: Quantitative Methods, Market Research sowie Academic Writing. Darin bildest Du Dich im wissenschaftlichen Schreiben weiter und lernen unter anderem:

  • Algebra and Mathematical Functions

  • Linear Programming

  • Represent the Statistical Data

  • Introduction to Market Research

  • Report Preparation and Presentation

  • Scaling and Sampling

Fast geschafft: das zweite Trimester im Fast-Track Studium

Wie definiert sich der Marktwert einer Firma und welche Auswirkungen haben finanzielle Entscheidungen? Was sind die wichtigsten Modelle des industriellen Kaufverhaltens? Wie wird eine Marketingstrategie mit Fokus auf den Markteintritt entwickelt?

Das sind nur wenige Fragen, zu denen Du im mittleren Trimester Antworten erhältst.

Kurse im zweiten Trimester:

  • Corporate Finance

  • Global Organizations & Law

  • Global Supply Chain Management

  • Global Marketing Management

  • International Human Resource Management

  • Managing Change

Master-Thesis Business Administration im dritten Trimester

Der MBA in einem Jahr besteht aus allgemeinen wirtschaftswissenschaftlichen Inhalten, überfachlichen Kompetenzen und programmspezifischen Lehrinhalten. Das letzte Trimester ist hingegen vorlesungsfrei. Nimm Dir die Zeit, um konzentriert Deine Master-Thesis zu schreiben. Viele Studierende bearbeiten unter Berücksichtigung wissenschaftlich fundierter Methoden und Herangehensweisen beispielsweise eine aktuelle Problemstellung – zum Teil praxisnah in enger Zusammenarbeit mit einem passenden Unternehmen. Auf diese Weise nutzt sowohl Du als auch die beteiligten Firmen die erarbeiteten Ergebnisse.

Was sind die Zulassungsvoraussetzungen für den Fast-Track MBA?

Du benötigst einen ersten akademischen Abschluss (Bachelor oder Master), wenn Du Dich für ein MBA-Studium an der CBS bewerben möchtest – von einer anerkannten deutschen oder internationalen Universität, Fachhochschule oder Berufsakademie.

Weitere Voraussetzungen:

  • Gesamtumfang des Erststudiums: mindestens 180 ECTS-Punkte.

  • Dauer der Berufserfahrung: mindestens ein Jahr.

Die Bewerbungsunterlagen werden in englischer Sprache eingereicht und vom CBS Admissions Office geprüft.

Das sagen unsere Alumni

Philip Kollmann
Projektmanager Wayne's Coffee

„Besonders die Soft-Skill-Kurse haben mir für mein Auftreten in den Bewerbungsgesprächen sehr geholfen. Durch die Arbeit im Finance and Business Club habe ich ein breites Netzwerk aufgebaut und Projektmanagement-Fähigkeiten erworben, mit denen ich bei den Firmen punkten konnte."

Katrin Rieger
Bereichsdirektorin Reisevertrieb
Deutschland / Vice President Sales
HanseMerkur Krankenversicherung

„Das praxisnahe Lernen in kleinen Gruppen hat mich optimal auf heutige Projekt- und Teamarbeit vorbereitet. Die CBS hat mir die entscheidenden Soft Skills und aktuelles Wissen aus der Praxis vermittelt."

Christopher Rosenbaum
Manager
Ernst & Young GmbH
Wirschaftsprüfungsgesellschaft

„Das Management Studium bereitet einen sorgfältig auf die Aufgaben eines Beraters vor. "Insbesondere das Fördern von Präsentationstechniken sowie analytischem Denkvermögen ist im Berateralltag von enormer Bedeutung.“

Neil Jordaan
Global Digital Content Manager
Elanco

„Viele Professoren haben uns im Unterricht an ihrer Branchenerfahrung teilhaben lassen und konnten trockene Theorie mit Praxisbeispielen veranschaulichen. Auch die internationale Atmosphäre am Campus hat mir gut gefallen.“

Lisa Fleischhauer
Technical Business Analyst
Fielmann Ventures GmbH

„Das Studium an der CBS hat einen großen Beitrag zu meiner Persönlichkeitsentwickung geleistet.“

Christian Miele
Präsident
Bundesverband Deutsche Startups e.V.

„Insbesondere das Rhetoriktraining hat mir sehr geholfen meine eigenen Ideen zu präsentieren. Ebenso ist die praxisbezogene Ausbildung an der CBS sehr gut!“

Hauke Grün
Global Group Director
Initiative

„Das Studium an der CBS hat mich in vielerlei Hinsicht auf meine Karriere bei einer der weltweit führenden Media-Agenturen vorbereitet.“

Sandra Dreier
Partner im Bereich Financial Accounting & Advisory Services
EY (Ernst & Young GmbH Wirtschaftsprüfgesellschaft

„Besonders gefallen hat mir die Mischung aus Theorie und Praxis, die Internationalität, die kleinen Lerngruppen sowie die vielen Aktivitäten außerhalb des Lehrplans.“

Stefanie Zipp
Personalmarketingreferentin
Deutsche Bahn AG

„Durch das Masterstudium an der CBS konnte ich mein fachliches Wissen weiterentwickeln und mich perfekt auf den Berufseinstieg vorbereiten. Vor allem konnte ich aus den praxisbezogenen Inhalten sehr viel mitnehmen.“

Christian Knott
Partner
Capnamic Ventures Management GmbH

„Viele Kontakte aus dem Studium sind für mich heute noch relevante Ansprechpartner für die verschiedensten Themen. Hier schon an der Uni zu lernen, welchen Mehrwert das Netzwerk haben kann, war wichtig.“

Tim Becker
Manager Automotive & Sustainability
Porsche Consulting GmbH

„Mir haben besonders der persönliche Charakter des Studiums und die gute Atmosphäre gefallen, die insbesondere durch die Kursgröße und die Nähe zu den Dozenten erreicht wurden.“

Erfahre mehr über unsere MBA Studiengänge in Deinem kostenlosen Infomaterial

Du möchtest Dich zu Hause in Ruhe über unsere MBA-Studiengänge informieren? Dann fordere jetzt unverbindlich und kostenlos Dein Infomaterial an. Wir senden Dir gern unser Infomaterial zum Studium per E-Mail zu. 

Folge uns auf Instagram & Facebook, lerne uns auf einer Infoveranstaltung kennen, oder nehme Kontakt mit unseren Studienberatern auf, um mehr über uns zu erfahren.

Olumide Dawodu

Olumide Dawodu

Beratung: Campus Köln
Du hast Fragen? Wir sind gerne für Dich da!

Telefon: 0800 931 8099
WhatsApp: Schreib uns bei WhatsApp
E-Mail: study@cbs.de
  • icon active icon