Bachelor Vollzeit Englisch
Bachelor Dual Management
Bachelor Berufsbegleitend Deutsch
Prep4University Programm
Master Vollzeit Englisch
Master Berufsbegleitend Englisch
Master Berufsbegleitend Deutsch
Master Dual Management & Technik
Double Degree Master
Standorte
Campus Köln
Campus Mainz
Campus Berlin/Potsdam
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MBA
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Der Fast Track MBA in einem Jahr im Studiengang International Management an der CBS in Köln ist an amerikanische Programme angelehnt. Durch ein gestrafftes Curriculum erreichst Du den vollwertigen Abschluss Master of Business Administration in einem Jahr. Das Studium beinhaltet 60 ECTS-Punkte und alle typischen wirtschaftswissenschaftlichen Inhalte eines MBA-Programms – eine hervorragende Möglichkeit, um in einem sehr kurzen Zeitraum einen der renommiertesten akademischen Grade zu erwerben. Du verfügst über einschlägige Berufserfahrung? Nutze das Fast-Track-Programm der CBS International Business School.
Der MBA in einem Jahr richtet sich vorwiegend an Absolvierende nicht-wirtschaftswissenschaftlicher Studiengänge. Du fühlst Dich angesprochen und möchtest Dein Wissen aus dem Erststudium sowie Deine beruflichen Chancen erweitern? Mit dem Master of Business Administration optimierst Du Dein Know-how durch international ausgerichtete BWL-Kenntnisse. Auch Studierende mit wirtschaftswissenschaftlichen Vorkenntnissen profitieren vom Fast Track MBA. Du kannst Dein Wissen auffrischen, ohne die Berufswelt längere Zeit verlassen zu müssen. Anschließend gehst Du mit dem Master of Business Administration Deinen nächsten großen Karriereschritt. Unter bestimmten Voraussetzungen berechtigt der Fast Track MBA auch zur Promotion.
*Die angezeigten Preise verstehen sich als Semestergebühr. Informationen zu den Studiengebühren für Nicht-EU-Studierende findest Du auf der allgemeinen Informationsseite zu den Studiengebühren. Stand: Januar 2024.
Diese Studieninhalte erwarten Dich in den einzelnen Semestern im Masterstudiengang Business Administration:
Algebra and Mathematical Functions
Matrix Algebra and Linear Equations
Differentiation and Integral Calculus
Optimization: Functions of several variables
Linear Programming
Mathematics of Finance
Apply the sampling methods and the Central Limit Theorem
Compute the measures of location and measures of dispersion
Represent the statistical data
Perform linear (multiple) regression and correlation analysis
Describe the basic concepts of probability
Set up a difference and/or relationship hypothesis and carry out statistical inference tests
Apply decision making theory to make decisions under risk and under uncertainty
Apply statistical software like R or SPSS in common business issues
Introduction to Market Research
Defining the Market Research Problem and Developing an Approach
Research Designs
Secondary Data
Qualitative Research
Quantitative Research
Scaling and Sampling
Fieldwork and Data Preparation
Basic Data Analysis (how to use it)
Report Preparation and Presentation
Research Question
Acquisition of Information
Layout of Scientific Studies
Structural Aspects of Scientific Papers
Quotation Format and Referencing
Analytical Argumentation
Basic Business, Economic, and Market Principles and Key Terms
External Business Environment: At both National and International Level
Global Markets and International Trade
Competitive Environment
Internal Environment
Management, Leadership & Motivation
Business Function: HR
Business Function: Operations
Business Function: Marketing
Business Function: Finance and Accounting
Entrepreneurship
Business Ethics: Ethical Business Management, International aspects of Ethics & CSR
Emerging Business Trends
Demand Analysis and Applications of Elasticities
Supply Analysis and the Theory of the Firm
Production Economics and Cost Analysis
Economies and Diseconomies of Scale
Market Equilibrium and Welfare Analysis
Prices, Output and Strategy
Strategic Interaction and Game Theory
Market Failure and Government Regulation
External Analysis
Internal Analysis
Generic business-level strategies for competitive advantage
Basic Corporate-level strategic choices for long-term profitability
Diversification strategy
Internationalization
Mergers and acquisitions
Strategic entrepreneurship
Strategic leadership
Social Responsibility and Ethics of Strategic Management
Basics of Corporate Governance
The origins of Corporate Social Responsibility
Important Ethical Theories
Key terms and concepts – Sustainability, CSR, Corporate Governance, Corporate Citizenship, Business Ethics
Strategic Sustainability and Ethics Management
Stakeholder Management
Sustainable Accounting
Sustainability Reporting
Socially Responsible Investment
The Impact of Sustainability
Financial transactions and their impact
Major financial reports
Accrual accounting
IFRS versus US-GAAP
Ratio analysis
Cost behaviour, terms, and definitions
Traditional costing systems
Job costing and process costing
Activity-based costing
Overhead analysis sheet
Cost-volume-profit analysis
Pricing decisions, product mix decisions
Budgeting
Transfer pricing
Managerial accounting and global business environment
Cost term, terms and classifications
Job-order costing
Process costing
Cost behavior
Cost-volume-profit relationships
Variable costing
Activity based costing to aid decision making
Profit planning
Sustainability and ethics in accounting decision making
Leadership Theories / Models and Leadership Traits
Leadership Styles
Cognitive, Behavioural, and Emotional Explanation for Human Motivation
Performance Management and Controlling
Leadership Tools
Coaching (Principles of coaching, Coaching models)
From the workgroup to the high-performance team
Phases of team development
Trust and control
Typology models: Jung, Kretschmer, Hippokrates
Group dynamics
I am okay – you are okay
Ego-States (Eric Berne)
Realistically setting goals
Emergence and avoidance of conflicts
Escalation of conflicts (Friedrich Glasl)
Moderation of discussions
Leadership Theories / Models and Leadership Traits
Leadership Styles
Cognitive, Behavioural, and Emotional Explanation for Human Motivation
Performance Management and Controlling
Leadership Tools
Coaching (Principles of coaching, Coaching models)
From the workgroup to the high-performance team
Phases of team development
Trust and control
Typology models: Jung, Kretschmer, Hippokrates
Group dynamics
I am okay – you are okay
Ego-States (Eric Berne)
Realistically setting goals
Emergence and avoidance of conflicts
Escalation of conflicts (Friedrich Glasl)
Moderation of discussions
Determinants of a firm’s financial structure
Market value of a firm and financial decisions
Effects of time, uncertainty, taxes, and incentives on the present value of firm cash flows
Net present value and discounted cash-flow analysis
Risk, Return and Capital Budgeting
Foundations to Organization Theory
External & internal factors to change organizations
Organizational goals and instruments
Creating effective organizations
Organizational development & change
Alignment issues
Organizational controlling
Concluding a contract
Different types of contracts and their typical features
Performance and obligations
Solving problems (e.g. failure to perform, liabilities)
Safeguarding creditors’ rights
Forms of business organizations
Fundamentals of international logistics
Inventory management
Warehouse management
Packaging and transportation
Procurement logistics
Production logistics
Distribution logistics
Disposal logistics
Supply Chain Strategy & Design
Supply Chain Planning & Synchronization
Trends in supply chain management
The Strategic importance of International Marketing
The world trading environment
International Marketing Research and opportunity analysis
Consumer Buying Behaviour – Analysing Customer Requirements
Identifying Market Segments and Targeting
Marketing Strategy Development with focus on market entry strategies
Implementation: The 4Ps in International Marketing
Technology enabled International Marketing
The organizational context
IHRM in cross-border mergers and acquisitions, international alliances and SMEs
Staffing international operations
Recruiting and selecting staff for international assignments
International training and development
Re-entry and career issues
International performance management
IHRM trends and future challenges
Organizations and the environmental change
The formal and informal subsystem of change
Forms of change
Frequency and magnitude of change
Organizational responses to change
Resistance, commitment and readiness to change
Implementing change management
Culture, politics and power
During the Master Thesis Tutorial you will learn the fundamentals for your Master thesis: Defining the topic as well as structuring the thesis and you will learn the theoretical knowledge for scientific working.
You have 12 weeks to complete your thesis and the subject is freely selectible. A supervisor from CBS will support you and you can write the thesis in collaboration with a company as well.
Das ein Jahr andauernde Fast-Track-MBA-Programm umfasst acht Module, die auf drei Trimester verteilt sind. Schon vor ihrem Studium besuchen die Teilnehmerinnen und Teilnehmer drei Vorbereitungskurse: Quantitative Methods, Market Research sowie Academic Writing. Darin bildest Du Dich im wissenschaftlichen Schreiben weiter und lernen unter anderem:
Algebra and Mathematical Functions
Linear Programming
Represent the Statistical Data
Introduction to Market Research
Report Preparation and Presentation
Scaling and Sampling
Wie definiert sich der Marktwert einer Firma und welche Auswirkungen haben finanzielle Entscheidungen? Was sind die wichtigsten Modelle des industriellen Kaufverhaltens? Wie wird eine Marketingstrategie mit Fokus auf den Markteintritt entwickelt?
Das sind nur wenige Fragen, zu denen Du im mittleren Trimester Antworten erhältst.
Kurse im zweiten Trimester:
Corporate Finance
Global Organizations & Law
Global Supply Chain Management
Global Marketing Management
International Human Resource Management
Managing Change
Der MBA in einem Jahr besteht aus allgemeinen wirtschaftswissenschaftlichen Inhalten, überfachlichen Kompetenzen und programmspezifischen Lehrinhalten. Das letzte Trimester ist hingegen vorlesungsfrei. Nimm Dir die Zeit, um konzentriert Deine Master-Thesis zu schreiben. Viele Studierende bearbeiten unter Berücksichtigung wissenschaftlich fundierter Methoden und Herangehensweisen beispielsweise eine aktuelle Problemstellung – zum Teil praxisnah in enger Zusammenarbeit mit einem passenden Unternehmen. Auf diese Weise nutzt sowohl Du als auch die beteiligten Firmen die erarbeiteten Ergebnisse.
Du benötigst einen ersten akademischen Abschluss (Bachelor oder Master), wenn Du Dich für ein MBA-Studium an der CBS bewerben möchtest – von einer anerkannten deutschen oder internationalen Universität, Fachhochschule oder Berufsakademie.
Weitere Voraussetzungen:
Gesamtumfang des Erststudiums: mindestens 180 ECTS-Punkte.
Dauer der Berufserfahrung: mindestens ein Jahr.
Die Bewerbungsunterlagen werden in englischer Sprache eingereicht und vom CBS Admissions Office geprüft.
„Besonders die Soft-Skill-Kurse haben mir für mein Auftreten in den Bewerbungsgesprächen sehr geholfen. Durch die Arbeit im Finance and Business Club habe ich ein breites Netzwerk aufgebaut und Projektmanagement-Fähigkeiten erworben, mit denen ich bei den Firmen punkten konnte."
„Das praxisnahe Lernen in kleinen Gruppen hat mich optimal auf heutige Projekt- und Teamarbeit vorbereitet. Die CBS hat mir die entscheidenden Soft Skills und aktuelles Wissen aus der Praxis vermittelt."
„Das Management Studium bereitet einen sorgfältig auf die Aufgaben eines Beraters vor. "Insbesondere das Fördern von Präsentationstechniken sowie analytischem Denkvermögen ist im Berateralltag von enormer Bedeutung.“
„Viele Professoren haben uns im Unterricht an ihrer Branchenerfahrung teilhaben lassen und konnten trockene Theorie mit Praxisbeispielen veranschaulichen. Auch die internationale Atmosphäre am Campus hat mir gut gefallen.“
„Das Studium an der CBS hat einen großen Beitrag zu meiner Persönlichkeitsentwickung geleistet.“
„Insbesondere das Rhetoriktraining hat mir sehr geholfen meine eigenen Ideen zu präsentieren. Ebenso ist die praxisbezogene Ausbildung an der CBS sehr gut!“
„Das Studium an der CBS hat mich in vielerlei Hinsicht auf meine Karriere bei einer der weltweit führenden Media-Agenturen vorbereitet.“
„Besonders gefallen hat mir die Mischung aus Theorie und Praxis, die Internationalität, die kleinen Lerngruppen sowie die vielen Aktivitäten außerhalb des Lehrplans.“
„Durch das Masterstudium an der CBS konnte ich mein fachliches Wissen weiterentwickeln und mich perfekt auf den Berufseinstieg vorbereiten. Vor allem konnte ich aus den praxisbezogenen Inhalten sehr viel mitnehmen.“
„Viele Kontakte aus dem Studium sind für mich heute noch relevante Ansprechpartner für die verschiedensten Themen. Hier schon an der Uni zu lernen, welchen Mehrwert das Netzwerk haben kann, war wichtig.“
„Mir haben besonders der persönliche Charakter des Studiums und die gute Atmosphäre gefallen, die insbesondere durch die Kursgröße und die Nähe zu den Dozenten erreicht wurden.“
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