Marketing Management (M.A.)

Study language German Intake Fall Duration 4 Semesters
ECTS 180 Type of study Full-Time Qualification Bachelor of Arts
Semester abroad Optional Internship Integrated Campus Cologne | Mainz
Tuition (Cologne) 775 €* Tuition (Mainz) 725 €* Financing More info >>
*The displayed prices are monthly fees. For non-EU students' fees please check the tuition fees information page. Status: Jan 2020.

Study Course Plan

Case Lab
3 ECTS

Analyse- & Strategietools
3 ECTS

Digitales Management
3 ECTS

  • Digitale Transformation und ihre Auswirkung auf Unternehmen, Management-Ansätze und berufliche Anforderungen und Rollen
  • Digitalisierungs-Trends: Big/ Smart Data, Cloud Computing, Internet der Dinge und Dienste, Industrie 4.0, Machine Learning, Cognitive Computing, Augmented Reality, Virtual Reality, 3D-Druck
  • Digitalisierung von Geschäftsprozessen
  • Digitale Geschäftsmodelle

Change Management
3 ECTS

  • Vorgehensweisen des Change Managements
  • Problematik von Vorhersagen und Prognosen
  • Innovationsmanagement
  • Management betrieblicher Forschung und Entwicklung
  • Kreativitätstechniken
  • Re-Engineering und Geschäftsprozessoptimierung
  • Risikomanagement und Trouble Shooting (Fehlerbewältigung)

Investitions- & Finanzierungs­rechnung
3 ECTS

  • Relativität der Vorteilhaftigkeit einer Investition
  • Formen und Theorien der Investitions- und Finanzierungsrechnung
  • Planungs- und Implementierungsmöglichkeiten von Investitionsvorhaben und Expansionen
  • Derivative Finanzinstrumente und Investmentstrategien

Unternehmens­rechnung & Jahres­abschluss­analyse
3 ECTS

  • Evaluierung finanzwirtschaftlicher Entscheidungen
  • externe und interne Unternehmensrechnung
  • Handelsrechtlicher Einzelabschluss
  • Betriebswirtschaftliche Jahresabschlussanalyse

Marketing­strategien
3 ECTS

Digitales Marketing
3 ECTS

Fremd­sprachen­training
2 ECTS

Sie belegen eine Fremdsprache wie Englisch, Spanisch oder Französisch. Das Fremdsprachenangebot richtet sich nach dem Wahlverhalten der Studierenden.

Team- & Selbst­management
2 ECTS

  • Phasen der Teamentwicklung
  • Typologiemodelle: Jung, Kretschmer, Hippokrates
  • Gruppendynamik
  • Wirkungen
  • Realistische Zielsetzung
  • Entstehen und Vermeiden von Konflikten
  • Eskalation von Konflikten
  • Diskussionsmoderation

Corporate Social Respon­sibility
3 ECTS

  • Nachhaltigkeit als Aufgabe des Managements
  • Institutionen, Normen & Standards des Nachhaltigkeitsmanagements
  • Nachhaltiges Technologie- und Innovationsmanagement
  • Kommunikation nachhaltigen Managements
  • Elemente nachhaltiger Unternehmensführung
  • Informationssysteme für das nachhaltige Management

Wirtschaft­srecht & Corporate Governance
3 ECTS

  • Arbeitsrecht
  • Vertragsrecht
  • Gesellschaftsrecht
  • Wettbewerbsrecht
  • Handelsrecht
  • Internationale Frachtrecht; Vollstreckung im Ausland

Inter­nationales Marketing
3 ECTS

  • Marketing-Umwelt und Gestaltung der internationalen Produktpolitik
  • internationale Preisdifferenzierung
  • Standardisierung vs. Differenzierung des Distributionsweges
  • Internationale Werbepolitik
  • Internationale Public Relations

Inter­nationales Personal­management
3 ECTS

Content & Social Media Marketing
3 ECTS

Suchmaschinen­marketing
3 ECTS

Business Project
6 ECTS

Das Hauptziel dieses Kurses besteht darin, den Studenten die Möglichkeit zu geben, ihr betriebswirtschaftliches Wissen auf eine konkrete Geschäftssituation anzuwenden, die mit ihrem Fachgebiet zusammenhängt.

Am Ende des Moduls sollten die Studierenden in der Lage sein:

  • Projektziele für den “Kunden” zu definieren
  • innerhalb eines gesetzten Zeitrahmens und vereinbarten Rahmens zu arbeiten
  • in internationalen Teams zusammenzuarbeiten
  • Primär- und Sekundärforschung durchzuführen, um nötige Informationen zu sammeln
  • eine Analyse des “Kundengeschäfts” durchzuführen
  • Märkte, Branchen und Wettbewerbsumfelder zu bewerten
  • mögliche strategische Richtungen aufzuzeigen
  • Handlungsempfehlungen zu formulieren

Wahlfach
3 ECTS

Fremd­sprachen­training
2 ECTS

Sie belegen eine Fremdsprache wie Englisch, Spanisch oder Französisch. Das Fremdsprachenangebot richtet sich nach dem Wahlverhalten der Studierenden.

Kreatives Denken & Innovation
2 ECTS

  • Kreativität und Intelligenz
  • Grenzen und Vernichter der Innovation
  • Inspiration durch Analoges Denken
  • Brainstorming und andere Techniken der Ideenfindung
  • Kreative Problemlösungen
  • Phantasie, Vorstellungskraft und Intuition nutzen
  • Kreative Befragung

VWL & Wirtschafts­politik
3 ECTS

Global Supply Chain Management
3 ECTS

E-Commerce
3 ECTS

Power Pricing
3 ECTS

Management Simulation Game
6 ECTS

In einem Management Simulation Game verwalten Teilnehmer ihr eigenes virtuelles Unternehmen, das auf demselben Markt wie andere konkurrierende Teilnehmer operiert. Das heißt, dass typische Managemententscheidungen in realistischer Umgebung getroffen werden müssen. Neben der vertiefenden und aktiven Auseinandersetzung mit fachspezifischem Wissen sind auch die Interaktion und Kommunikation im Team und die Priorisierung unternehmerischer Ziele von zentraler Bedeutung. Die Teilnehmer lernen, Risiken und Unsicherheiten zu bewältigen, während die Zeit begrenzt und Informationen eingeschränkt sind. Gruppenreflexionen helfen dabei, unterschiedliche Perspektiven zu übernehmen und Vor- und Nachteile von inhaltlichen und verhaltensbezogenen Handlungen zu diskutieren.

Wahlfach
3 ECTS

Vorbereitung Masterarbeit
2 ECTS

Im Vorbereitungskurs lernen Sie die wichtigsten Grundlagen für Ihre Masterarbeit. Unterstützt werden Sie beispielsweise bei der Eingrenzung des Themas, dem grundsätzlichen Aufbau der Thesis und Sie erlangen das nötige theoretische Wissen für wissenschaftliches Arbeiten.

Fremdsprache­training
2 ECTS

Führungsverhalten
2 ECTS

Masterarbeit
24 ECTS

Das vierte Semester ist für das Verfassen Ihrer Master Thesis vorgesehen. Dadurch haben Sie die Möglichkeit, parallel zu arbeiten oder ein Semester Abroad zu absolvieren.

general business teaching units
programme specific teaching units
interdisciplinary competencies
elective area

A national or international internship – with a minimum duration of 8 weeks – is a mandatory part of the study programme. It is scheduled for the semester break from June till August. Our Career Services department will help you find a suitable company.

Kristina Behr

+49 (0) 221 93 18 09-31

Alexa Pfeiffer

+49 (0)6131 88055 31

Tu
31.

31.03.2020 @ 9:00 - 10:00 -

Choose, if you live...

Tu
31.

31.03.2020 @ 17:30 - 18:30 -

Choose, if you live...

Th
02. Apr

02.04.2020 @ 9:00 - 9:30 -

Choose, if you live in...

Marketing Management Studies: Understanding Global Marketing

Detecting trends. Developing global concepts. Controlling products through price, features, distribution and advertising with inspiring messages in cost-efficient communication channels: Marketing activities on an international level are strategically coordinated and determine image, brand value, customer loyalty and thus the success of the company.

Marketing managers in the management levels of international groups and large companies require a broad economic expertise, combined with up-to-date specialist marketing knowledge, the ability to think strategically and excellent soft skills. The Master`s programme “Marketing Management” has been developed on the basis of this requirement profile and provides both general marketing strategies and advanced knowledge of digital marketing and pricing.

Marketing Management Master`s: Marketing strategies, techniques and approaches to digital marketing

In your later professional life, it will be your task as marketing manager to decide whether to use proven or unconventional strategies. In the first semester, you will deal with the variety of marketing strategies, the sub-areas and techniques of digital marketing as well as current marketing trends – also in a practical way using case studies. The main topics include:

  • General marketing strategies as a framework for the marketing instruments
  • Development of product-and brand-specific marketing concepts
  • Subject matter and special characteristics of sector-specific marketing approaches
  • Digital marketing

The second semester of the Marketing Management master`s covers in detail the latest trends and techniques in content and social media marketing and search engine marketing. Using best practices, you will learn how to develop holistic strategies that open up new target groups and meet customer requirements.

E-Commerce and Pricing Trends – Competencies in the Marketing Management Master`s

It is important to be one step ahead, but it is equally important to look at new developments analytically and to critically question hypes. That`s why in your third semester of the master`s degree in “Marketing Management”, the focus is on e-commerce and power pricing: you will learn about the current marketing developments in these areas, platforms and providers and develop omni-channel strategies.

Practical experience and business skills for marketing managers

In order to become fit for the job market and to get to know different industries during the marketing studies, several practical phases are integrated in the curriculum of the Marketing Management master`s degree. During your semester break, you will complete an eight-week internship and work on complex marketing issues in a joint business project with practice partners. Our Business Simulation Game in the third semester also offers you the chance to apply your marketing knowledge practically.

Creativity has always been in demand in marketing to attract attention in market segments of similar products and services through original campaigns. Creative ideas stay in the customers` minds the longest and encourage them to buy. In our Business Skills Training on the topic of “Creative Thinking and Innovation” you will learn techniques of idea generation and inspiration through analogous thinking. In addition, we offer training courses on “Team & Self-Management” and “Leadership Behaviour”.

Where do you see yourself and your marketing career in three years?

With a master`s degree in “Marketing Management” you will find exciting career opportunities in various departments of multinational companies, in medium-sized companies or in agencies. Graduates of the master`s programme often work as:

  • Marketing managers
  • Digital marketing managers
  • Social media managers
  • Digital marketing strategists
  • Online community managers
  • Digital content producers
  • SEO / SEA specialists
  • Communication and PR managers

If you`re going for a doctorate: your Marketing Management master`s also enables you to pursue an academic career at CBS or other universities.

Consultation? We’ve got you covered

We recommend that you set up a personal study consultation or visit our information evenings, study information days as well as an individual trial lecture.

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