Strategic Management & Consulting (M.A.)

Study language German Intake Fall Duration 4 semesters
ECTS 120 Type of study Full-Time Qualification Master of Arts
Semester abroad Optional Internship Integrated Campus Cologne | Mainz
Tuition (Cologne) 775 €* Tuition (Mainz) 725 €* Financing More info >>
*The displyed prices are monthly fees. For non-EU students' fees please check the tuition fees information page. Status: Jan 2020.

Study Course Plan

Case Lab
3 ECTS

Analyse- & Strategietools
3 ECTS

Digitales Management
3 ECTS

  • Digitale Transformation und ihre Auswirkung auf Unternehmen, Management-Ansätze und berufliche Anforderungen und Rollen
  • Digitalisierungs-Trends: Big/ Smart Data, Cloud Computing, Internet der Dinge und Dienste, Industrie 4.0, Machine Learning, Cognitive Computing, Augmented Reality, Virtual Reality, 3D-Druck
  • Digitalisierung von Geschäftsprozessen
  • Digitale Geschäftsmodelle

Change Management
3 ECTS

  • Vorgehensweisen des Change Managements
  • Problematik von Vorhersagen und Prognosen
  • Innovationsmanagement
  • Management betrieblicher Forschung und Entwicklung
  • Kreativitätstechniken
  • Re-Engineering und Geschäftsprozessoptimierung
  • Risikomanagement und Trouble Shooting (Fehlerbewältigung)

Investitions- & Finanzierungs­rechnung
3 ECTS

  • Relativität der Vorteilhaftigkeit einer Investition
  • Formen und Theorien der Investitions- und Finanzierungsrechnung
  • Planungs- und Implementierungsmöglichkeiten von Investitionsvorhaben und Expansionen
  • Derivative Finanzinstrumente und Investmentstrategien

Unternehmens­rechnung & Jahres­abschluss­analyse
3 ECTS

  • Evaluierung finanzwirtschaftlicher Entscheidungen
  • externe und interne Unternehmensrechnung
  • Handelsrechtlicher Einzelabschluss
  • Betriebswirtschaftliche Jahresabschlussanalyse

Consulting Techniken
3 ECTS

Agiles Projekt­management
3 ECTS

Fremd­sprachen­training
2 ECTS

Sie belegen eine Fremdsprache wie Englisch, Spanisch oder Französisch. Das Fremdsprachenangebot richtet sich nach dem Wahlverhalten der Studierenden.

Team- & Selbst­management
2 ECTS

  • Phasen der Teamentwicklung
  • Typologiemodelle: Jung, Kretschmer, Hippokrates
  • Gruppendynamik
  • Wirkungen
  • Realistische Zielsetzung
  • Entstehen und Vermeiden von Konflikten
  • Eskalation von Konflikten
  • Diskussionsmoderation

Corporate Social Respon­sibility
3 ECTS

  • Nachhaltigkeit als Aufgabe des Managements
  • Institutionen, Normen & Standards des Nachhaltigkeitsmanagements
  • Nachhaltiges Technologie- und Innovationsmanagement
  • Kommunikation nachhaltigen Managements
  • Elemente nachhaltiger Unternehmensführung
  • Informationssysteme für das nachhaltige Management

Wirtschaft­srecht & Corporate Governance
3 ECTS

  • Arbeitsrecht
  • Vertragsrecht
  • Gesellschaftsrecht
  • Wettbewerbsrecht
  • Handelsrecht
  • Internationale Frachtrecht; Vollstreckung im Ausland

Inter­nationales Marketing
3 ECTS

  • Marketing-Umwelt und Gestaltung der internationalen Produktpolitik
  • internationale Preisdifferenzierung
  • Standardisierung vs. Differenzierung des Distributionsweges
  • Internationale Werbepolitik
  • Internationale Public Relations

Inter­nationales Personal­management
3 ECTS

Finanz­modellierung
3 ECTS

Mergers & Acquisitions
3 ECTS

Business Project
6 ECTS

Das Hauptziel dieses Kurses besteht darin, den Studenten die Möglichkeit zu geben, ihr betriebswirtschaftliches Wissen auf eine konkrete Geschäftssituation anzuwenden, die mit ihrem Fachgebiet zusammenhängt.

Am Ende des Moduls sollten die Studierenden in der Lage sein:

  • Projektziele für den “Kunden” zu definieren
  • innerhalb eines gesetzten Zeitrahmens und vereinbarten Rahmens zu arbeiten
  • in internationalen Teams zusammenzuarbeiten
  • Primär- und Sekundärforschung durchzuführen, um nötige Informationen zu sammeln
  • eine Analyse des “Kundengeschäfts” durchzuführen
  • Märkte, Branchen und Wettbewerbsumfelder zu bewerten
  • mögliche strategische Richtungen aufzuzeigen
  • Handlungsempfehlungen zu formulieren

Wahlfach
3 ECTS

Fremd­sprachen­training
2 ECTS

Sie belegen eine Fremdsprache wie Englisch, Spanisch oder Französisch. Das Fremdsprachenangebot richtet sich nach dem Wahlverhalten der Studierenden.

Kreatives Denken & Innovation
2 ECTS

  • Kreativität und Intelligenz
  • Grenzen und Vernichter der Innovation
  • Inspiration durch Analoges Denken
  • Brainstorming und andere Techniken der Ideenfindung
  • Kreative Problemlösungen
  • Phantasie, Vorstellungskraft und Intuition nutzen
  • Kreative Befragung

VWL & Wirtschafts­politik
3 ECTS

Global Supply Chain Management
3 ECTS

Corporate Development & Strategischer Erneuerung
3 ECTS

Entwicklung Digitaler Strategien
3 ECTS

Vorbereitung Masterarbeit
2 ECTS

Management Simulation Game
6 ECTS

In einem Management Simulation Game verwalten Teilnehmer ihr eigenes virtuelles Unternehmen, das auf demselben Markt wie andere konkurrierende Teilnehmer operiert. Das heißt, dass typische Managemententscheidungen in realistischer Umgebung getroffen werden müssen. Neben der vertiefenden und aktiven Auseinandersetzung mit fachspezifischem Wissen sind auch die Interaktion und Kommunikation im Team und die Priorisierung unternehmerischer Ziele von zentraler Bedeutung. Die Teilnehmer lernen, Risiken und Unsicherheiten zu bewältigen, während die Zeit begrenzt und Informationen eingeschränkt sind. Gruppenreflexionen helfen dabei, unterschiedliche Perspektiven zu übernehmen und Vor- und Nachteile von inhaltlichen und verhaltensbezogenen Handlungen zu diskutieren.

Wahlfach
3 ECTS

Fremdsprache­training
2 ECTS

Sie belegen eine Fremdsprache wie Englisch, Spanisch oder Französisch. Das Fremdsprachenangebot richtet sich nach dem Wahlverhalten der Studierenden.

Führungsverhalten
2 ECTS

Masterarbeit
24 ECTS

Das vierte Semester ist für das Verfassen Ihrer Master Thesis vorgesehen. Dadurch haben Sie die Möglichkeit, parallel zu arbeiten oder ein Semester Abroad zu absolvieren.

general business teaching units
programme specific teaching units
interdisciplinary competencies
elective area

A national or international internship – with a minimum duration of 8 weeks – is a mandatory part of the study programme. It is scheduled for the semester break from June till August. Our Career Services department will help you find a suitable company.

Kristina Behr

+49 (0) 221 93 18 09-31

Alexa Pfeiffer

+49 (0)6131 88055 31

Tu
03.

03.03.2020 @ 9:00 - 10:00 -

Choose, if you live...

Tu
03.

03.03.2020 @ 17:30 - 18:30 -

Choose, if you live...

Tu
03.

03.03.2020 @ 18:00 - 20:30 -

The info evenings at...

Master`s in Consulting: Specialised studies for management consulting

The Consulting master`s programme prepares you optimally for a working life as a consultant. Companies and other organisations from all industries and orientations need support with their various challenges, such as a structural reorientation or the integration of a new HR software. This is provided by a team of external or internal consultants who have both relevant expertise and the ability to develop sound concepts through to implementation.

Would you like to be systematically prepared for your career start as a consultant in an all-embracing university education? In our German-language master’s degree programme “Strategic Management & Consulting” in Cologne, you will learn how the individual phases of the consulting process are carried out and how to use central instruments of management consulting in a customer-oriented manner. With the help of best-practice examples, you will learn in the Consulting master`s programme how innovative project management approaches are developed.

Market overview and methods in the Consulting master`s programme

In the fourth semester you will complete your master’s thesis and have the opportunity to write it directly as part of a project at a management consultancy. In this way you will make your first important business contacts and get to know the daily routine of a consultant. Our Career Service will be happy to assist you in selecting a suitable company. Instead, you would like to improve your foreign language skills and experience the global market first-hand? You can of course also write your master’s thesis during a semester abroad.

Gain practical experience in management consultancies in the Consulting master`s programme

Already before the fourth semester you will have had the opportunity to apply your knowledge in practice. Between the second and third semester you will complete an internship of at least eight weeks – whether in Germany or abroad is up to you.

You are welcome to use the support of our Career Service when looking for a suitable company. A Business Projectawaits you within the master`s in Management Consulting. You will work with your fellow students on authentic tasks from the business world, which will be assigned to you by one of our practice partners.

Important business skills for the consulting industry

In addition to outstanding professional capabilities, consultants should possess a range of business skills which are an essential prerequisite for a career in management consulting. This includes good communication and organisational skills as well as social skills such as empathy and teamwork. In the Consulting master`s your business skills are sharpened in interdisciplinary courses such as:

  • Creative thinking and innovation
  • Team & self management
  • Leadership behaviour
  • various foreign language courses

Our trainings enable you to impress employers with innovative approaches and secure team leadership later in your career.

Your career prospects with a master`s in Consulting

After completing a master’s degree in “Strategic Management & Consulting”, your career prospects are excellent. Many graduates succeed in starting their careers in the consulting industry at one of the top consulting companies. The highly competitive working environment offers career starters the opportunity to move up quickly and gain valuable experience. Alternatively, with a master`s in Consulting you have these options, among others:

  • Consulting in one of the major management consultancies and in or in specialised boutique consultancies
  • Challenging tasks in in-house consulting and corporate development departments of corporations
  • Academic career with a doctorate at CBS

Our advisory services

Make an appointment for a non-binding study consultation, take advantage of a trial lecture or visit one of our informational events.

Upcoming Events

CBS International Business School is a part of the Stuttgart based Klett Group.
The Klett Group is one of Europe’s leading education-dedicated enterprises, with 67 companies at 33 sites in 15 countries.
CBS International Business School © 1993-2020 | Imprint | Data Protection