Management & Succession in Family Businesses (M.A.)

Study language English Intake Fall Duration 4 Semesters
ECTS 120 Type of study Full-Time Qualification Master of Arts
Semester abroad Optional Internship Integrated Campus Cologne
Tuition (Cologne) 775 €* Financing More info >>
*The displyed prices are monthly fees. For non-EU students' fees please check the tuition fees information page. Status: Jan 2020.

Study Course Plan

Case Lab
3 ECTS

Analyse- & Strategietools
3 ECTS

Digitales Management
3 ECTS

  • Digitale Transformation und ihre Auswirkung auf Unternehmen, Management-Ansätze und berufliche Anforderungen und Rollen
  • Digitalisierungs-Trends: Big/ Smart Data, Cloud Computing, Internet der Dinge und Dienste, Industrie 4.0, Machine Learning, Cognitive Computing, Augmented Reality, Virtual Reality, 3D-Druck
  • Digitalisierung von Geschäftsprozessen
  • Digitale Geschäftsmodelle

Change Management
3 ECTS

  • Vorgehensweisen des Change Managements
  • Problematik von Vorhersagen und Prognosen
  • Innovationsmanagement
  • Management betrieblicher Forschung und Entwicklung
  • Kreativitätstechniken
  • Re-Engineering und Geschäftsprozessoptimierung
  • Risikomanagement und Trouble Shooting (Fehlerbewältigung)

Investitions- & Finanzierung­rechnung
3 ECTS

  • Relativität der Vorteilhaftigkeit einer Investition
  • Formen und Theorien der Investitions- und Finanzierungsrechnung
  • Planungs- und Implementierungsmöglichkeiten von Investitionsvorhaben und Expansionen
  • Derivative Finanzinstrumente und Investmentstrategien

Unternehmen­rechnung & Jahresabschlus­analyse
3 ECTS

  • Evaluierung finanzwirtschaftlicher Entscheidungen
  • externe und interne Unternehmensrechnung
  • Handelsrechtlicher Einzelabschluss
  • Betriebswirtschaftliche Jahresabschlussanalyse

Strategisches Marken­management Von Familien­unternehmen
3 ECTS

Familien­unternehmen Im Inter­nationalen Kontext
3 ECTS

Fremd­sprachen­training
2 ECTS

Sie belegen eine Fremdsprache wie Englisch, Spanisch oder Französisch. Das Fremdsprachenangebot richtet sich nach dem Wahlverhalten der Studierenden.

Team- & Selbst­management
2 ECTS

  • Phasen der Teamentwicklung
  • Typologiemodelle: Jung, Kretschmer, Hippokrates
  • Gruppendynamik
  • Wirkungen
  • Realistische Zielsetzung
  • Entstehen und Vermeiden von Konflikten
  • Eskalation von Konflikten
  • Diskussionsmoderation

Corporate Social Respons­ibility
3 ECTS

  • Nachhaltigkeit als Aufgabe des Managements
  • Institutionen, Normen & Standards des Nachhaltigkeitsmanagements
  • Nachhaltiges Technologie- und Innovationsmanagement
  • Kommunikation nachhaltigen Managements
  • Elemente nachhaltiger Unternehmensführung
  • Informationssysteme für das nachhaltige Management

Wirtschafts­recht & Corporate Governance
3 ECTS

  • Arbeitsrecht
  • Vertragsrecht
  • Gesellschaftsrecht
  • Wettbewerbsrecht
  • Handelsrecht
  • Internationale Frachtrecht; Vollstreckung im Ausland

Inter­nationales Marketing
3 ECTS

  • Marketing-Umwelt und Gestaltung der internationalen Produktpolitik
  • Internationale Preisdifferenzierung
  • Standardisierung vs. Differenzierung des Distributionsweges
  • Internationale Werbepolitik
  • Internationale Public Relations

Inter­nationales Personal­management
3 ECTS

Technischer Wandel & Geschäftsmodelle Im Digitalen Kontext
3 ECTS

Konflikt- & Krisen­management In Familien­unternehmen
3 ECTS

Business Project
6 ECTS

Das Hauptziel dieses Kurses besteht darin, den Studenten die Möglichkeit zu geben, ihr betriebswirtschaftliches Wissen auf eine konkrete Geschäftssituation anzuwenden, die mit ihrem Fachgebiet zusammenhängt.

Am Ende des Moduls sollten die Studierenden in der Lage sein:

  • Projektziele für den “Kunden” zu definieren
  • innerhalb eines gesetzten Zeitrahmens und vereinbarten Rahmens zu arbeiten
  • in internationalen Teams zusammenzuarbeiten
  • Primär- und Sekundärforschung durchzuführen, um nötige Informationen zu sammeln
  • eine Analyse des “Kundengeschäfts” durchzuführen
  • Märkte, Branchen und Wettbewerbsumfelder zu bewerten
  • mögliche strategische Richtungen aufzuzeigen
  • Handlungsempfehlungen zu formulieren

Wahlfach
3 ECTS

Fremd­sprachen­training
2 ECTS

Sie belegen eine Fremdsprache wie Englisch, Spanisch oder Französisch. Das Fremdsprachenangebot richtet sich nach dem Wahlverhalten der Studierenden.

Kreatives Denken & Innovation
2 ECTS

  • Kreativität und Intelligenz
  • Grenzen und Vernichter der Innovation
  • Inspiration durch Analoges Denken
  • Brainstorming und andere Techniken der Ideenfindung
  • Kreative Problemlösungen
  • Phantasie, Vorstellungskraft und Intuition nutzen
  • Kreative Befragung

VWL & Wirtschafts­politik
3 ECTS

Global Supply Chain Management
3 ECTS

Rechtliche Rahmen­bedingungen In Familien­unternehmen
3 ECTS

Unternehmens­bewertung & Nachfolge­strategien
3 ECTS

Management Simulation Game
6 ECTS

In einem Management Simulation Game verwalten Teilnehmer ihr eigenes virtuelles Unternehmen, das auf demselben Markt wie andere konkurrierende Teilnehmer operiert. Das heißt, dass typische Managemententscheidungen in realistischer Umgebung getroffen werden müssen. Neben der vertiefenden und aktiven Auseinandersetzung mit fachspezifischem Wissen sind auch die Interaktion und Kommunikation im Team und die Priorisierung unternehmerischer Ziele von zentraler Bedeutung. Die Teilnehmer lernen, Risiken und Unsicherheiten zu bewältigen, während die Zeit begrenzt und Informationen eingeschränkt sind. Gruppenreflexionen helfen dabei, unterschiedliche Perspektiven zu übernehmen und Vor- und Nachteile von inhaltlichen und verhaltensbezogenen Handlungen zu diskutieren.

Wahlfach
3 ECTS

Sie belegen eine Fremdsprache wie Englisch, Spanisch oder Französisch. Das Fremdsprachenangebot richtet sich nach dem Wahlverhalten der Studierenden.

Vorbereitung Masterarbeit
2 ECTS

Im Vorbereitungskurs lernen Sie die wichtigsten Grundlagen für Ihre Masterarbeit. Unterstützt werden Sie beispielsweise bei der Eingrenzung des Themas, dem grundsätzlichen Aufbau der Thesis und Sie erlangen das nötige theoretische Wissen für wissenschaftliches Arbeiten.

Fremdsprache­training
2 ECTS

Sie belegen eine Fremdsprache wie Englisch, Spanisch oder Französisch. Das Fremdsprachenangebot richtet sich nach dem Wahlverhalten der Studierenden.

Führungsverhalten
2 ECTS

Master Thesis
24 ECTS

Das vierte Semester ist für das Verfassen Ihrer Master Thesis vorgesehen. Dadurch haben Sie die Möglichkeit, parallel zu arbeiten oder ein Auslandssemester zu absolvieren.

general business teaching units
programme specific teaching units
interdisciplinary competencies
elective area

A national or international internship – with a minimum duration of 8 weeks – is a mandatory part of the study programme. It is scheduled for the semester break from June till August. Our Career Services department will help you find a suitable company.

Kristina Behr

+49 (0) 221 93 18 09-31

Get in touch

Apply now

Tu
03.

03.03.2020 @ 9:00 - 10:00 -

Choose, if you live...

Tu
03.

03.03.2020 @ 17:30 - 18:30 -

Choose, if you live...

Tu
03.

03.03.2020 @ 18:00 - 20:30 -

The info evenings at...

Business know-how for the successful generation change in family businesses

German small and medium-sized enterprises (SMEs) are facing a drastic generation change in the coming years: According to current forecasts, more than half a million owners of SMEs are expected to plan their succession by 2022. Whether an entrepreneur chooses a family-internal or external company succession depends not least on the qualifications of the successor: In our German-language master’s programme “Management & Succession in Family Businesses”, we prepare you optimally for your challenges as a successor in family businesses through in-depth business studies and specialisation courses, for example on “Business Valuation and Succession Strategies” or “Conflict and Crisis Management in Family Businesses”.

Are you determined to accept these challenges as an internal or external corporate successor and to take responsibility for the management of an established company? Are you yourself part of the successor generation of a family business or are you fascinated by the strength of German medium-sized companies and their “hidden champions”? Or are you planning to accompany succession processes as an independent consultant? Qualify for company succession now with our master`s in “Management & Succession in Family Businesses” in Cologne.

Change in family businesses: Reduce concerns, manage crises

Despite all the planning, a generational change at the top of the company does not always run smoothly: the long-standing management may find it difficult to gradually hand over responsibility and/or a potential successor in the family business may first have to prove themselves in the eyes of the employees. To prevent these critical situations, we prepare you for them in our seminar “Conflict and Crisis Management in Family Businesses”. In addition, you will learn how to initiate technological change in your company and how to take advantage of the opportunities that digitalisation offers you to grow in saturated markets. Family businesses often have the decisive advantage over large companies that they can react quickly to changes.

Succession in family businesses: Mastering the legal aspects of handing over a business

Deciding on a successor is one of the most important legal aspects of a business transfer: if, for example, it is to be left to a family member, it may in certain cases be more advantageous to bequeath the business rather than sell it. The question of the appropriate legal form also holds legal pitfalls, which you will deal with in more detail in the third semester in the course “Legal framework conditions in family businesses”. A further focus of the semester is on the topic of “Business valuation and succession strategies”, where you will learn how to determine the financial value of a company using the net asset value or capitalised earnings value method and thus a central basis for agreement between the owner and prospective buyers.

Practical experience in the master`s: Innovative learning formats for a career in a family business

The master`s in “Management & Succession in Family Businesses” is characterised by its great practical relevance: In each semester you will participate in application-oriented courses and cooperate with selected corporate partners in our “Case Lab” and “Business Project”. You can deepen these professional experiences in your internship at home or abroad as well as during the computer-based strategy game “Management Simulation Game”. Even before your career in corporate succession you can gain practical experience.

Would you like to use your master’s thesis as a career entry and develop your professional skills? Write your master’s thesis as a business project and research the topics that really move family businesses.

Best career prospects in SMEs or in consulting

Are you looking to be a successor, or would you prefer to accompany company transfers as a consultant? As a master’s graduate of our study programme, both options are open to you. In addition, you have the qualifications to work in the management or executive management of small and medium-sized enterprises, family businesses or start-ups as well as in change or crisis management. If you are interested and suitable, you can also take up a doctorate at CBS or another university.

Consultation? Non-digital

Make an appointment for a personal study consultation. You can also sit in on a trial lecture or come to an info evening or study information day.

Upcoming Events

CBS International Business School is a part of the Stuttgart based Klett Group.
The Klett Group is one of Europe’s leading education-dedicated enterprises, with 67 companies at 33 sites in 15 countries.
CBS International Business School © 1993-2020 | Imprint | Data Protection