General Management (M.A.)

Study language German Intake Fall Duration 4 Semesters
ECTS 120 Type of study Full-Time Qualification Master of Arts
Semester abroad Optional Internship Integrated Campus Cologne | Mainz
Tuition (Cologne) 885 €* Tuition (Mainz) 825 €* Financing More info >>
*The displyed prices are monthly fees. For non-EU students' fees please check the tuition fees information page. Status: Jan 2020.

Study Course Plan

CASE LABS
3 ECTS

ANALYSE- UND STRATEGIETOOLS
3 ECTS

DIGITALES MANAGEMENT
3 ECTS

  • Digitale Transformation und ihre Auswirkung auf Unternehmen, Management-Ansätze und berufliche Anforderungen und Rollen
  • Digitalisierungs-Trends: Big/ Smart Data, Cloud Computing, Internet der Dinge und Dienste, Industrie 4.0, Machine Learning, Cognitive Computing, Augmented Reality, Virtual Reality, 3D-Druck
  • Digitalisierung von Geschäftsprozessen
  • Digitale Geschäftsmodelle

CHANGE MANAGEMENT
3 ECTS

  • Vorgehensweisen des Change Managements
  • Problematik von Vorhersagen und Prognosen
  • Innovationsmanagement
  • Management betrieblicher Forschung und Entwicklung
  • Kreativitätstechniken
  • Re-Engineering und Geschäftsprozessoptimierung
  • Risikomanagement und Trouble Shooting (Fehlerbewältigung)

INVESTITIONS- UND FINANZIERUNGS-RECHNUNG
3 ECTS

  • Relativität der Vorteilhaftigkeit einer Investition
  • Formen und Theorien der Investitions- und Finanzierungsrechnung
  • Planungs- und Implementierungsmöglichkeiten von Investitionsvorhaben und Expansionen
  • Derivative Finanzinstrumente und Investmentstrategien

UNTERNEHMENS-RECHNUNG UND JAHRESABSCHLUSS-ANALYSE
3 ECTS

  • Evaluierung finanzwirtschaftlicher Entscheidungen
  • externe und interne Unternehmensrechnung
  • Handelsrechtlicher Einzelabschluss
  • Betriebswirtschaftliche Jahresabschlussanalyse

WAHLFACH
3 ECTS

WAHLFACH
3 ECTS

FREMDSPRACHEN- TRAINING
2 ECTS

Sie belegen eine Fremdsprache wie Englisch, Spanisch oder Französisch. Das Fremdsprachenangebot richtet sich nach dem Wahlverhalten der Studierenden.

TEAM- UND SELBST­MANAGEMENT

  • Phasen der Teamentwicklung
  • Typologiemodelle: Jung, Kretschmer, Hippokrates
  • Gruppendynamik
  • Wirkungen
  • Realistische Zielsetzung
  • Entstehen und Vermeiden von Konflikten
  • Eskalation von Konflikten
  • Diskussionsmoderation

CORPORATE SOCIAL RESPONS­IBILITY
3 ECTS

  • Nachhaltigkeit als Aufgabe des Managements
  • Institutionen, Normen & Standards des Nachhaltigkeitsmanagements
  • Nachhaltiges Technologie- und Innovationsmanagement
  • Kommunikation nachhaltigen Managements
  • Elemente nachhaltiger Unternehmensführung
  • Informationssysteme für das nachhaltige Management

WIRTSCHAFTS­RECHT & CORPORATE GOVERNANCE
3 ECTS

  • Arbeitsrecht
  • Vertragsrecht
  • Gesellschaftsrecht
  • Wettbewerbsrecht
  • Handelsrecht
  • Internationale Frachtrecht; Vollstreckung im Ausland

INTER­NATIONALES MARKETING
3 ECTS

  • Marketing-Umwelt und Gestaltung der internationalen Produktpolitik
  • Internationale Preisdifferenzierung
  • Standardisierung vs. Differenzierung des Distributionsweges
  • Internationale Werbepolitik
  • Internationale Public Relations

INTERNATIONALES PERSONAL- MANAGEMENT
3 ECTS

WAHLFACH
3 ECTS

WAHLFACH
3 ECTS

WAHLFACH
3 ECTS

BUSINESS PROJECT
6 ECTS

Das Hauptziel dieses Kurses besteht darin, den Studenten die Möglichkeit zu geben, ihr betriebswirtschaftliches Wissen auf eine konkrete Geschäftssituation anzuwenden, die mit ihrem Fachgebiet zusammenhängt.

Am Ende des Moduls sollten die Studierenden in der Lage sein:

  • Projektziele für den “Kunden” zu definieren
  • innerhalb eines gesetzten Zeitrahmens und vereinbarten Rahmens zu arbeiten
  • in internationalen Teams zusammenzuarbeiten
  • Primär- und Sekundärforschung durchzuführen, um nötige Informationen zu sammeln
  • eine Analyse des “Kundengeschäfts” durchzuführen
  • Märkte, Branchen und Wettbewerbsumfelder zu bewerten
  • mögliche strategische Richtungen aufzuzeigen
  • Handlungsempfehlungen zu formulieren

FREMDSPRACHEN- TRAINING
2 ECTS

Sie belegen eine Fremdsprache wie Englisch, Spanisch oder Französisch. Das Fremdsprachenangebot richtet sich nach dem Wahlverhalten der Studierenden.

KREATIVES DENKEN UND INNOVATION

  • Kreativität und Intelligenz
  • Grenzen und Vernichter der Innovation
  • Inspiration durch Analoges Denken
  • Brainstorming und andere Techniken der Ideenfindung
  • Kreative Problemlösungen
  • Phantasie, Vorstellungskraft und Intuition nutzen
  • Kreative Befragung

VWL UND WIRTSCHAFTS­POLITIK
3 ECTS

  • Marktanalyse bei vollkommenem Wettbewerb
  • Oligopol und monopolistischer Wettbewerb
  • Wirtschaftskraft, Inflation, Arbeitslosigkeit
  • Konsum und Investitionen
  • Wachstums- und Stabilitätspolitik
  • Public Policy

GLOBAL SUPPLY CHAIN MANAGEMENT
3 ECTS

WAHLFACH
3 ECTS

WAHLFACH
3 ECTS

WAHLFACH
3 ECTS

VORBEREITUNG MASTERARBEIT
2 ECTS

Im Vorbereitungskurs lernen Sie die wichtigsten Grundlagen für Ihre Masterarbeit. Unterstützt werden Sie beispielsweise bei der Eingrenzung des Themas, dem grundsätzlichen Aufbau der Thesis und Sie erlangen das nötige theoretische Wissen für wissenschaftliches Arbeiten.

MANAGEMENT SIMULATION GAME
6 ECTS

In einem Management Simulation Game verwalten Teilnehmer ihr eigenes virtuelles Unternehmen, das auf demselben Markt wie andere konkurrierende Teilnehmer operiert. Das heißt, dass typische Managemententscheidungen in realistischer Umgebung getroffen werden müssen. Neben der vertiefenden und aktiven Auseinandersetzung mit fachspezifischem Wissen sind auch die Interaktion und Kommunikation im Team und die Priorisierung unternehmerischer Ziele von zentraler Bedeutung. Die Teilnehmer lernen, Risiken und Unsicherheiten zu bewältigen, während die Zeit begrenzt und Informationen eingeschränkt sind. Gruppenreflexionen helfen dabei, unterschiedliche Perspektiven zu übernehmen und Vor- und Nachteile von inhaltlichen und verhaltensbezogenen Handlungen zu diskutieren.

FREMDSPRACHEN-TRAINING
2 ECTS

Sie belegen eine Fremdsprache wie Englisch, Spanisch oder Französisch. Das Fremdsprachenangebot richtet sich nach dem Wahlverhalten der Studierenden.

FÜHRUNGS- VERHALTEN
2 ECTS

  • Attribute einer Führungskraft
  • Konzepte von Führung
  • Herausforderungen einer Führungskraft
  • Integration verschiedener Persönlichkeiten und Generationen
  • Wertorientierte Führung
  • Motivation von Mitarbeitern

MASTERARBEIT
24 ECTS

Das vierte Semester ist für das Verfassen Ihrer Master Thesis vorgesehen. Dadurch haben Sie die Möglichkeit, parallel zu arbeiten oder ein Auslandssemester zu absolvieren.

general business teaching units
elective area
interdisciplinary competencies
programme specific teaching units

A national or international internship – with a minimum duration of 8 weeks – is a mandatory part of the study programme. It is scheduled for the semester break from June till August. Our Career Services department will help you find a suitable company.

Kristina Behr

+49 (0) 221 931809-31

Alexa Pfeiffer

+49 (0) 6131 88055-31

Sa
08. Feb

08.02.2020 @ 11:00 - 15:00 -

Open House: CBS International...

Sa
08. Feb

08.02.2020 @ 11:00 - 15:30 -

Open House: CBS International...

Tu
03.

03.03.2020 @ 18:00 - 20:30 -

The info evenings at...

Your tailor-made business studies: Study General Management in Cologne & Mainz

Design your own study profile with our flexible master`s in “General Management”: Our German-language study programme offers you a broadly based, business management master’s degree. Numerous options in the course give you the greatest possible scope for individualising your studies. Are you interested in digital transformation? Or would you like to learn more about personnel management? Set individual accents within our German and English language elective courses and apply your management skills in our innovative teaching formats, such as the Case Lab and our Business Project.

Complemented by our foreign language and business skills training courses, our master’s degree course in “General Management” will give you a secure foundation for your management career.

Interactive study: Modules and teaching formats in the Master`s “General Management

From the first semester onwards, you can put your newly acquired knowledge of economic interrelationships to practical use in three modules that build on each other: Our “Case Lab” focuses on current case studies and best practices on various topics. Together with your fellow students you will work out relevant results which you will present at the end of the semester. Within the scope of our “Business Project” you will solve a real or realistic business case in a team, which will be set by one of our partner companies. Finally, our “Management Simulation Game” offers you the chance to distinguish yourself as the winner of our strategy game.

Improve social and creative skills during studies

With key qualifications, you will not only be convincing in job interviews, but also possess important skills that will have a significant influence on your professional career. In the master’s degree programme“General Management” you will further develop these so-called “soft” skills in courses on “Creative Thinking and Innovation” as well as “Team and Self-Management”. In preparation for a future senior management position, we also train you in the area of “Leadership Behaviour”.

Comprehensive preparation for your master’s thesis in the “General Management” programme

Before you complete your “General Management” studies in the fourth semester with your master’s thesis, we prepare you intensively for this in our seminar “Master`s Thesis Tutorial”. You will learn how to narrow down your topic correctly, structure your work cleverly in terms of content and work academically correctly. A purely theoretical master`s thesis is too dry for you? You may also write your master’s thesis during a semester abroad at one of our partner universities or as part of a company project. You may already have met the ideal practice partner for your master’s thesis in “General Management” during your internship between the second and third semester.

Study “General Management”: Diverse career perspectives in the economy

Depending on which elective courses you have chosen, the Business Administration Master’s programme “General Management” offers you the best entry opportunities into the controlling, marketing or human resources departments of companies. Thanks to your proven foreign language skills and intercultural competence, which you have developed further in our soft skills courses, as a graduate you also have all the prerequisites for an international career in:

  • (strategic) management positions in the free economy or with public employers
  • management consultancy
  • economic research institutes, business associations and economic policy institutions
  • professional independence

Does your heart beat for research and scientific work? We would be happy to advise you on the possibilities of taking up a doctorate at CBS or another university.

Thought-out advisory services

Make an appointment for a personal study consultation, get a taste of studies by visiting a trial lecture or come to one of our information events.

Upcoming Events

CBS International Business School is a part of the Stuttgart based Klett Group.
The Klett Group is one of Europe’s leading education-dedicated enterprises, with 67 companies at 33 sites in 15 countries.
CBS International Business School © 1993-2020 | Imprint | Data Protection