Digital Transformation (M.A.)

Study language German Intake Fall Duration 4 Semesters
ECTS 120 Type of study Full-Time Qualification Master of Arts
Semester abroad Optional Internship Integrated Campus Cologne
Tuition (Cologne) 775 €* Financing More info >>
*The displayed prices are monthly fees. For non-EU students' fees please check the tuition fees information page. Status: Jan 2020.

Study Course Plan

Case Lab
3 ECTS

Analyse- & Strategietools
3 ECTS

Digitales Management
3 ECTS

  • Digitale Transformation und ihre Auswirkung auf Unternehmen, Management-Ansätze und berufliche Anforderungen und Rollen
  • Digitalisierungs-Trends: Big/ Smart Data, Cloud Computing, Internet der Dinge und Dienste, Industrie 4.0, Machine Learning, Cognitive Computing, Augmented Reality, Virtual Reality, 3D-Druck
  • Digitalisierung von Geschäftsprozessen
  • Digitale Geschäftsmodelle

Change Management
3 ECTS

  • Vorgehensweisen des Change Managements
  • Problematik von Vorhersagen und Prognosen
  • Innovationsmanagement
  • Management betrieblicher Forschung und Entwicklung
  • Kreativitätstechniken
  • Re-Engineering und Geschäftsprozessoptimierung
  • Risikomanagement und Trouble Shooting (Fehlerbewältigung)

Investitions- & Finanzierungs­rechnung
3 ECTS

  • Relativität der Vorteilhaftigkeit einer Investition
  • Formen und Theorien der Investitions- und Finanzierungsrechnung
  • Planungs- und Implementierungsmöglichkeiten von Investitionsvorhaben und Expansionen
  • Derivative Finanzinstrumente und Investmentstrategien

Unternehmens­rechnung & Jahres­abschluss­analyse
3 ECTS

  • Evaluierung finanzwirtschaftlicher Entscheidungen
  • externe und interne Unternehmensrechnung
  • Handelsrechtlicher Einzelabschluss
  • Betriebswirtschaftliche Jahresabschlussanalyse

Digitale Transforamtion
3 ECTS

Digitale Geschäftssysteme
3 ECTS

Fremd­sprachen­training
2 ECTS

Sie belegen eine Fremdsprache wie Englisch, Spanisch oder Französisch. Das Fremdsprachenangebot richtet sich nach dem Wahlverhalten der Studierenden.

Team- & Selbst­management
2 ECTS

  • Phasen der Teamentwicklung
  • Typologiemodelle: Jung, Kretschmer, Hippokrates
  • Gruppendynamik
  • Wirkungen
  • Realistische Zielsetzung
  • Entstehen und Vermeiden von Konflikten
  • Eskalation von Konflikten
  • Diskussionsmoderation

Corporate Social Respon­sibility
3 ECTS

  • Nachhaltigkeit als Aufgabe des Managements
  • Institutionen, Normen & Standards des Nachhaltigkeitsmanagements
  • Nachhaltiges Technologie- und Innovationsmanagement
  • Kommunikation nachhaltigen Managements
  • Elemente nachhaltiger Unternehmensführung
  • Informationssysteme für das nachhaltige Management

Wirtschaft­srecht & Corporate Governance
3 ECTS

  • Arbeitsrecht
  • Vertragsrecht
  • Gesellschaftsrecht
  • Wettbewerbsrecht
  • Handelsrecht
  • Internationale Frachtrecht; Vollstreckung im Ausland

Inter­nationales Marketing
3 ECTS

  • Marketing-Umwelt und Gestaltung der internationalen Produktpolitik
  • Internationale Preisdifferenzierung
  • Standardisierung vs. Differenzierung des Distributionsweges
  • Internationale Werbepolitik
  • Internationale Public Relations

Inter­nationales Personal­management
3 ECTS

Digitale Geschäftsstrategien
3 ECTS

Digitale Geschäftsmodelle
3 ECTS

Business Project
6 ECTS

Das Hauptziel dieses Kurses besteht darin, den Studenten die Möglichkeit zu geben, ihr betriebswirtschaftliches Wissen auf eine konkrete Geschäftssituation anzuwenden, die mit ihrem Fachgebiet zusammenhängt.

Am Ende des Moduls sollten die Studierenden in der Lage sein:

  • Projektziele für den “Kunden” zu definieren
  • innerhalb eines gesetzten Zeitrahmens und vereinbarten Rahmens zu arbeiten
  • in internationalen Teams zusammenzuarbeiten
  • Primär- und Sekundärforschung durchzuführen, um nötige Informationen zu sammeln
  • eine Analyse des “Kundengeschäfts” durchzuführen
  • Märkte, Branchen und Wettbewerbsumfelder zu bewerten
  • mögliche strategische Richtungen aufzuzeigen
  • Handlungsempfehlungen zu formulieren

Wahlfach
3 ECTS

Fremd­sprachen­training
2 ECTS

Sie belegen eine Fremdsprache wie Englisch, Spanisch oder Französisch. Das Fremdsprachenangebot richtet sich nach dem Wahlverhalten der Studierenden.

Kreatives Denken & Innovation
2 ECTS

  • Kreativität und Intelligenz
  • Grenzen und Vernichter der Innovation
  • Inspiration durch Analoges Denken
  • Brainstorming und andere Techniken der Ideenfindung
  • Kreative Problemlösungen
  • Phantasie, Vorstellungskraft und Intuition nutzen
  • Kreative Befragung

VWL & Wirtschafts­politik
3 ECTS

Global Supply Chain Management
3 ECTS

Digitales Marketing
3 ECTS

Digitale Zukunftstrends
3 ECTS

Management Simulation Game
6 ECTS

In einem Management Simulation Game verwalten Teilnehmer ihr eigenes virtuelles Unternehmen, das auf demselben Markt wie andere konkurrierende Teilnehmer operiert. Das heißt, dass typische Managemententscheidungen in realistischer Umgebung getroffen werden müssen. Neben der vertiefenden und aktiven Auseinandersetzung mit fachspezifischem Wissen sind auch die Interaktion und Kommunikation im Team und die Priorisierung unternehmerischer Ziele von zentraler Bedeutung. Die Teilnehmer lernen, Risiken und Unsicherheiten zu bewältigen, während die Zeit begrenzt und Informationen eingeschränkt sind. Gruppenreflexionen helfen dabei, unterschiedliche Perspektiven zu übernehmen und Vor- und Nachteile von inhaltlichen und verhaltensbezogenen Handlungen zu diskutieren.

Wahlfach
3 ECTS

Vorbereitung Masterarbeit
2 ECTS

Im Vorbereitungskurs lernen Sie die wichtigsten Grundlagen für Ihre Masterarbeit. Unterstützt werden Sie beispielsweise bei der Eingrenzung des Themas, dem grundsätzlichen Aufbau der Thesis und Sie erlangen das nötige theoretische Wissen für wissenschaftliches Arbeiten.

Fremdsprache­training
2 ECTS

Sie belegen eine Fremdsprache wie Englisch, Spanisch oder Französisch. Das Fremdsprachenangebot richtet sich nach dem Wahlverhalten der Studierenden.

Führungsverhalten
2 ECTS

Masterarbeit
24 ECTS

Das vierte Semester ist für das Verfassen Ihrer Master Thesis vorgesehen. Dadurch haben Sie die Möglichkeit, parallel zu arbeiten oder ein Auslandssemester zu absolvieren.

general business teaching units
programme specific teaching units
interdisciplinary competencies
elective area

A national or international internship – with a minimum duration of 8 weeks – is a mandatory part of the study programme. It is scheduled for the semester break from June till August. Our Career Services department will help you find a suitable company.

Kristina Behr

+49 (0) 221 93 18 09-31

Get in touch

Apply now

Tu
31.

31.03.2020 @ 9:00 - 10:00 -

Choose, if you live...

Tu
31.

31.03.2020 @ 17:30 - 18:30 -

Choose, if you live...

Th
02. Apr

02.04.2020 @ 9:00 - 9:30 -

Choose, if you live in...

Master`s Digital Transformation: Digital Leader Training

Confidence and skepticism – digital change meets mixed reactions among German entrepreneurs and founders. It is clear that companies today already have to initiate and further develop their digital change processes and digital leadership strategies. For this task, managers with a digital mind-set are required who can contribute their specialist knowledge in business administration, process management and their IT know-how in the best possible way. The master`s study programme “Digital Transformation” provides you with the competences and specialist knowledge to drive digital change processes in companies.

  • You will learn to develop digital strategies and business models.
  • You will learn how to initiate change through innovation and change management
  • You will gain a deep understanding of different IT technologies and digital solutions and how to use them efficiently.

Digital Company Management and your Career

Can you imagine yourself developing and accompanying digital change processes as an executive in middle or senior management? With a master’s degree in “Digital Transformation” you have the professional qualification and the necessary practical knowledge to fulfil this digital career goal.

Digital Transformation Management – Interdisciplinary and multifaceted

From basic technological knowledge to specialist business knowledge – in the master`s study programme “Digital Transformation” aspects of digital change in companies are examined from different perspectives. What makes an organisation a digital organisation? How are strategies for digital business models developed and implemented? And how can digital marketing increase corporate profits? For this purpose, we offer courses such as:

  • Digital Management
  • Digital Organisation
  • Digital Business Systems
  • Digital Business Strategies
  • Digital Business Models
  • Digital Marketing
  • Change Management
  • Digital Future Trends

Master`s Digital Transformation: Practice-oriented Studies

At our university, practical phases are planned for each course of study. In the “Digital Transformation” master`s study programme, students also complete an eight-week compulsory internship in Germany and abroad between the second and third semester and gain an insight into the future world of work. This will provide you with an ideal basis for your digital career. This digital knowledge is deepened during the Business Project in the second semester and our Business Simulation Game in the third semester as well as through guest lectures and company lectures at the CBS Campus.

Digital Specialists for the many branches of Digitalisation

Digital transformation managers are predestined for work in national and international companies or as freelancers. Among other things, they work in

  • in strategic management (Digital Strategy Manager)
  • in organisational development (Digital Transformation Manager)
  • in product development (Digital Product Manager, Digital Innovation Manager)
  • in digital marketing (Digital Marketing Manager, Digital Performance Manager, Digital Content Manager)
  • in personnel departments (Digital Human Resource Manager)
  • in change management (Change & Transformation Manager)

The master’s degree Digital Transformation also qualifies you for a doctorate. As an orientation for starting your career, you can regularly take part in network and career events on campus, to which we invite high-ranking guest speakers and business experts from the industry.

Consultation? We’ve got you covered

We recommend that you set up a personal study consultation or visit our information evenings, study information days as well as an individual trial lecture.

Upcoming Events

CBS International Business School is a part of the Stuttgart based Klett Group.
The Klett Group is one of Europe’s leading education-dedicated enterprises, with 67 companies at 33 sites in 15 countries.
CBS International Business School © 1993-2020 | Imprint | Data Protection