Bachelor Vollzeit Englisch
Bachelor Dual Management
Bachelor Berufsbegleitend Deutsch
Prep4University Programm
Master Vollzeit Englisch
Master Berufsbegleitend Englisch
Master Berufsbegleitend Deutsch
Master Dual Management & Technik
Double Degree Master
Standorte
Campus Köln
Campus Mainz
Campus Berlin/Potsdam
Bachelor Vollzeit Englisch
Bachelor Vollzeit Deutsch
Bachelor Dual Management
Bachelor Dual Technik
Bachelor Berufsbegleitend Deutsch
Prep4University Programm
Master Vollzeit Englisch
Master Vollzeit Deutsch
Master Berufsbegleitend Englisch
Master Berufsbegleitend Deutsch
Master Dual Management & Technik
MBA
Double Degree Master
Standorte
Campus Köln
Campus Mainz
Campus Berlin/Potsdam
Mit einem Master-Abschluss in „Business Psychology and Management“ qualifizierst Du Dich sowohl für hochrangige Managementpositionen in Marketing, Werbung und Strategie sowie in den Bereichen Führung und Personal.
Wie Konsumenten/-innen im Wirtschaftskreislauf oder Mitarbeitende in Change-Prozessen agieren, lässt sich nicht pauschal vorhersehen oder berechnen. Wirtschaftspsychologen/-innen nehmen bei diesen Fragestellungen aufgrund ihrer wissenschaftlich fundierten, interdisziplinären Ausbildung eine wichtige Funktion ein: Erstens besitzt Du die psychologische Expertise, um Mitarbeiter/-innen oder Kunden/-innen positiv zu beeinflussen und zu lenken. Zweitens verfügst Du über ein tiefes betriebswirtschaftliches Verständnis, das Dir hilft, Veränderungsprozesse in der Organisationsstruktur nachhaltig zu gestalten. Drittens weißt Du aufgrund Deines Management-Know-hows interne Umstrukturierungen besonders effizient zu steuern. Wirtschaftspsychologie und Management sind essentiell für ein nachhaltig wachsendes Unternehmen.
Was ist Wirtschaftspsychologie? Definition - Einfach erklärt
*Die angezeigten Preise verstehen sich als Semestergebühr. Informationen zu den Studiengebühren für Nicht-EU-Studierende findest Du auf der allgemeinen Informationsseite zu den Studiengebühren. Stand: Januar 2024.
Diese Studieninhalte erwarten Dich in den einzelnen Semestern im Masterstudiengang Business Psychology:
Analysis of demand, supply, and market equilibrium
Theory of consumer choice
Theory of the firm, production and cost analysis
Market structures: perfect competition, monopoly, monopolistic competition, oligopoly, contestable markets
Game theory
Pricing strategies
Factor markets, labor economics
Economics of information
Industrial organization
Limitations of markets and interventions by the government
Econometric techniques related to these topics
Development of a research question
Primary vs. secondary data
Steps of research process
Research designs
Quantitative and qualitative data
Structured methods of data collection: questionnaire and structured interview
Un- and semi-structured methods: qualitative interview and focus group
Quantitative and qualitative content analysis
Ethical considerations of data collection
Sampling
Data analysis using statistical software programs (SPSS)
Univariate analysis, bivariate analysis (crosstab and correlation), multiple linear regression
Writing a research report – structural and other formal requirements
Strategy making process and strategic reasoning: cognitive process of strategy
creation through the prism of logic and intuition
Setting strategic purpose in the context of responsible stakeholder management
Advanced external environment analysis: markets, industries and competitive
landscapes in static and dynamic perspective in the domestic and international
context
Diagnosing and managing strategic capability through national borders over time
Cultural and institutional context of strategic management: concepts, frameworks
and analytical tools
Generic and interactive business strategies, inside-out and outside-in perspective on
achieving and sustaining competitive advantage internationally
Network-level strategies
Corporate development and configuration: strategic options and portfolio matrices
Strategy formation
Strategic change and corporate restructuring
Strategic renewal
Strategy evaluation and strategic controls: tools and methods
Organizing for success
Diagnosing the change context: diffusion and dynamics of innovation
Sources & types of innovation
Product/service, process & business model innovation
Individual and corporate creativity
Strategic innovation management & the innovation process incl. New Product Development (NPD)
Introduction to digitalization, digital age & digital divide
Digital drivers & disruptive forces
Technological drivers of digital transformation
Socio-technological change associated with the adoption of the mentioned drivers
Introduction to the digital organization & digital business models
Impact of digitalization on the value chain (Industry 4.0)
Digitalization-related innovation theories & technology management
Digitalization leadership & organisational transformation concepts
Change management & transformational leadership
Agility and VUCA world
SCRUM and Design Thinking
Foundations of Psychology
Perception, Attention, Cognitions, Thinking, Awareness, Ideas, Emotions, Motivation, Memory, Intelligence, Self-concept
Memory structures and memory processes
Heuristics as a special form of social information processing
Overview of business psychology topics
Overview of research methods
Conducting psychological interviews
Psychological negotiation techniques
Crisis and conflict counselling
Phases of escalation
Phase-specific intervention
Decision-based management: managerial decisions from a psychological point of view
Methods of data collection
Descriptive data analysis: proportions, frequency distributions
Correlation tin order to calculate relationships
Inferential statistical statements on context and difference hypotheses
Differences between groups: t-test and analysis of variance
Test procedures for nominal or ordinal scaled data
Effect sizes
The concept of test strength
Social competence: Communication, motivation, groups and team structures, leadership, conflict management
Methodological competence: Structural aspects, time management, cost management, human resource management, creativity and problem solving
Organisational competence: Quality management, documentation, risk management, project start and closure
The “Scholarly Writing and Analysis” course is offered for German native speakers. German as a foreign language is offered as an obligatory course for Non-native German speakers.
Psychological experimentation as an application of the scientific method
Identifying the problem and defining the research question
Formulating a testable hypothesis
Operationalisation of the dependent and independent variable
Planning and conducting an experiment
Choosing the right experimental plan (experimental and quasi-experimental)
Different experimental designs (e.g. randomized or matched groups; factorial designs; within or between subject designs, …)
Cornerstones of sustainable management
CSR as management approach
Practical approaches of organizational effectiveness
Tools for CSR implementation
CSR and financial performance
Life cycle assessment
Historical developments around the world
Directors and board structures in different parts of the world
Family business governance
Role of institutional investors
Corporate governance in mergers and acquisitions
Socially responsible investments
Corporate governance in different regions
advertising and advertising impact
Targets of advertising
Information processing of advertising
Emotional effects
Applying psychology to advertising and marketing
Implicit associations and attitudes as well as their measurement
Subliminal influencing
Intra- and interpersonal influences on attitudes, preferences and behaviour
Psychological principles of conscious and unconscious decisions
Introduction to market research in the consumer goods sector
Phases and methods of market research and buyer behaviour
Selected methods of data acquisition, data preparation and data analysis various types of market research studies
Special benefit potential of data scanning for market research and buyer behaviour research
Different methods of data scanning acquisition
Market research activities
The overall objective of this course is to provide students with possibility of applying their business knowledge on concrete business situation, related to the field of their specialization.
By the end of the module students should be able to:
Define project goals for the “client”.
Work under the set timeframe and agreed project scope.
Cooperate in the international project teams.
Evaluate markets/ industries/ competitive landscapes.
Develop possible strategic directions for the “client” business.
Formulate recommendations.
Value maximization and corporate objectives, shareholder value and stakeholder value approach
Financial measurement of corporate strategies and competitive advantage: the principles
Shortcomings of traditional profitability ratios for a value-based management
Economic Value Added, Cash Value Added
Identifying the drivers of value creation and investment decision-making
Management compensation and incentives for value creation
Defining the state of a sustainable supply chain based on actual trends
Discussion of various theoretical concepts (e.g. Stakeholder Theory, Slack Resource Theory) and their implications for sustainable supply chain management
Defining a “New Normal” of how to do business (e.g. circular economy, regenerative business models, carbon literacy training)
Sustainable Marketing (definition, Green Marketing Strategy Mix, Green Washing and Sustainable Consumer Buying Behaviour)
Sustainable Procurement (definition, Sustainable Procurement Process Model with a focus on sustainable supplier relationship management; new trends like circular procurement)
Sustainable Logistics
Sustainable Design
Carbon Emission / Human Rights in global supply chains
A business elective is a business or management-related elective course.By choosing Business Electives in the second and third semester you can personalize your degree course and extend your management knowledge.
Differentiation between qualitative and quantitative research
Designs of qualitative research
Data collection methods
Processes of data preparation
Data evaluation criteria
By choosing Interdisciplinary Electives in the second and third semester you can personalize your degree course and extend your management knowledge. An interdisciplinary elective is an elective from another discipline than your own specialization.
Models of labour practices
Work analysis and evaluation
Job design
Work motivation, satisfaction and performance
Complaints management
Self-management: definition and techniques
Selected examples of work and organisational psychology in professional practice
Performance appraisal
Human resources development
Needs analysis and various forms of training and personnel development
Transfer and evaluation of personnel development measures
International posting
Employee appraisals and target agreement
Customer orientation
Social skills
Development of coaching
Aptitude diagnostics and personnel selection
Recruiting / recruitainment
Shared economy
SMART working
Talent management
Performance management
Diversity management
Leadership in virtual teams
In a business simulation game participants have to manage their own virtual company which operates in the same market as other participant-operated competitors. This involves making typical management decisions in realistic environments. Beside the deepening and active examination of subject-specific knowledge the simulation games also include the team environment, where interaction, communication and prioritization are of paramount importance. Participants learn how to manage risk and uncertainty while time is limited and information constrained. Group-reflections help to take over different perspectives and to discuss pros and cons of content- as well as behavior-related actions.
Leadership Theories
Theoretical concepts for communication with employees
Methods of agile management
Technological development effecting leadership
Instruments and methods of digital leadership
Discovering and evaluating entrepreneurial opportunities
Developing business ideas from opportunities (e.g. based on using Design Thinking, Personas and User Stories).
Feasibility analysis of business ideas
Transferring the idea into a Business Model
Business Model and its building blocks (value proposition, customers segments, channels, customer relationships, revenue model, key partners, key activities, key resources, cost structure)
Business Plan: Introduction, Sample Case and General Outline
Developing the details of the business plan
Finding sources of financing: Business angels; Private equity; Start up financing; Venture capital investors
Preparing a pitch deck for successfully presenting the new venture business plan
Focused review of the curriculum content
Pre-assessment quiz/ content area assessment as benchmark for students’ status quo
Guide and Strategic Plan to Case Study Analysis
Writing a proper Case Study Analysis report
Developing proper answers to Case questions, applying the relevant theoretical knowledge and frameworks
In-depth Case Study Analysis with focus all subject areas of the curriculum
In-depth Case Study Analysis with special focus on Strategic Management
A business elective is a business or management-related elective course.By choosing Business Electives in the second and third semester you can personalize your degree course and extend your management knowledge.
By choosing Interdisciplinary Electives in the second and third semester you can personalize your degree course and extend your management knowledge. An interdisciplinary elective is an elective from another discipline than your own specialization.
Strengths and weaknesses of quantitative research
Criteria of Measurement Quality (Reliability, Validity, Objectivity)
Levels of Measurement (nominal, ordinal, interval, ratio)
Scales of Measurement (e.g. Likert, Guttman, semantic differential…)
The logic of sampling (populations and sampling frames)
Obtaining quantitative data (observation studies and survey research)
Questionnaire construction and interview techniques
During the Master Thesis Tutorial you will learn the fundamentals for your Master thesis: Defining the topic as well as structuring the thesis and you will learn the theoretical knowledge for scientific working.
During your 4th semester you are working on your Master thesis. You have 19 weeks to complete your thesis and the subject is freely selectable. A supervisor from CBS will support you and you can write the thesis in collaboration with a company as well. Or you can write your thesis in connection with a stay abroad.
You can choose between an internship (lasting at least seven weeks) or a semester abroad at one of our partner universities.
Mit einem Master-of-Science-Titel in „Business Psychology and Management“ bieten sich Dir zahlreiche Karrierechancen – ob als selbstständiger Berater oder als Angestellter im mittleren und gehobenen Management internationaler Unternehmen. Eine Anstellung finden Alumni eines Masters der Wirtschaftspsychologie mit Management-Schwerpunkt u. a.:
im Recruiting, Personalauswahl und Eignungsdiagnostik
in der Personal- und Organisationsentwicklung
im Coaching
in der Strategieberatung
im Marketing Management
im Kommunikations- und Werbemanagement
im Agile oder Change Management
in der Markt- und Meinungsforschung
Als weitere Option steht Dir nach Deinem Master der Wirtschaftspsychologie ein Promotionsstudium in diesem Fachbereich an unserer Hochschule offen.
Wirtschaftspsychologie Gehalt – Verdienstmöglichkeiten im Überblick
Unser Master-of-Science-Studienprogramm „Business Psychology and Management“ ist deutschlandweit eines der wenigen, das die fachliche Ausrichtung der Wirtschaftspsychologie englischsprachig anbietet. Es wurde eigens auf die Anforderungen an Führungskräfte in internationalen Unternehmen zugeschnitten: Studierende werden nicht nur fachlich exzellent ausgebildet, sondern qualifizieren sich zudem in den Bereichen Selbst-, Projekt- und Team-Management, internationales Projektmanagement und reflektiertes Führungsverhalten.
In den ersten Semestern beschäftigst Du Dich vorrangig mit Themenschwerpunkten aus dem strategischen Management und internationaler Wirtschaft, die anhand verschiedener Fallbeispiele praxisnah vermittelt werden. Dazu zählen Seminare und Vorlesungen wie:
Innovation Management and Digital Transformation
Strategic Analysis and Management
International Economics
Applied Management Accounting
Ab dem zweiten Semester rückt die wirtschaftspsychologische Forschung rund um die Kunden/-innen und das Digitalgeschäft in den Fokus: In Lehrveranstaltungen wie „Advertising Psychology & Sales Management“ oder „Market Research & Marketing Psychology“ erfährst Du, wie Du die Kaufentscheidungsprozesse von Kunden/-innen anhand psychologischer Analysemethoden besser verstehen und positiv beeinflussen kannst. Als weitere Lehrveranstaltungen mit wirtschaftspsychologischem Schwerpunkt erwarten Dich:
Psychology in Digital Leadership & Agile Management
Work and Organisational Psychology
Human Resource Development and Coaching
Modern Trends of Applied Business Psychology
Während Deines Wirtschaftspsychologie Studiums sammelst Du im Rahmen unserer Business Projects, bei denen Du gemeinsam mit Unternehmenspartnern an realen oder realitätsnahen Business Cases arbeitest, sowie in einem achtwöchigen Praktikum im In- und Ausland wichtige Praxiserfahrungen. Auf Wunsch schreibst Du im vierten Semester Deine Master Thesis als Projekt in einem Unternehmen Deiner Wahl.
„Besonders die Soft-Skill-Kurse haben mir für mein Auftreten in den Bewerbungsgesprächen sehr geholfen. Durch die Arbeit im Finance and Business Club habe ich ein breites Netzwerk aufgebaut und Projektmanagement-Fähigkeiten erworben, mit denen ich bei den Firmen punkten konnte."
„Das praxisnahe Lernen in kleinen Gruppen hat mich optimal auf heutige Projekt- und Teamarbeit vorbereitet. Die CBS hat mir die entscheidenden Soft Skills und aktuelles Wissen aus der Praxis vermittelt."
„Das Management Studium bereitet einen sorgfältig auf die Aufgaben eines Beraters vor. "Insbesondere das Fördern von Präsentationstechniken sowie analytischem Denkvermögen ist im Berateralltag von enormer Bedeutung.“
„Viele Professoren haben uns im Unterricht an ihrer Branchenerfahrung teilhaben lassen und konnten trockene Theorie mit Praxisbeispielen veranschaulichen. Auch die internationale Atmosphäre am Campus hat mir gut gefallen.“
„Das Studium an der CBS hat einen großen Beitrag zu meiner Persönlichkeitsentwickung geleistet.“
„Insbesondere das Rhetoriktraining hat mir sehr geholfen meine eigenen Ideen zu präsentieren. Ebenso ist die praxisbezogene Ausbildung an der CBS sehr gut!“
„Das Studium an der CBS hat mich in vielerlei Hinsicht auf meine Karriere bei einer der weltweit führenden Media-Agenturen vorbereitet.“
„Besonders gefallen hat mir die Mischung aus Theorie und Praxis, die Internationalität, die kleinen Lerngruppen sowie die vielen Aktivitäten außerhalb des Lehrplans.“
„Durch das Masterstudium an der CBS konnte ich mein fachliches Wissen weiterentwickeln und mich perfekt auf den Berufseinstieg vorbereiten. Vor allem konnte ich aus den praxisbezogenen Inhalten sehr viel mitnehmen.“
„Viele Kontakte aus dem Studium sind für mich heute noch relevante Ansprechpartner für die verschiedensten Themen. Hier schon an der Uni zu lernen, welchen Mehrwert das Netzwerk haben kann, war wichtig.“
„Mir haben besonders der persönliche Charakter des Studiums und die gute Atmosphäre gefallen, die insbesondere durch die Kursgröße und die Nähe zu den Dozenten erreicht wurden.“
Du möchtest Dich zu Hause in Ruhe über unsere Master-Studiengänge informieren? Dann fordere jetzt unverbindlich und kostenlos Dein Infomaterial an. Wir senden Dir gern unser Infomaterial zum Studium per E-Mail zu.
Folge uns auf Instagram & Facebook, lerne uns auf einer Infoveranstaltung kennen, oder nehme Kontakt mit unseren Studienberatern auf, um mehr über uns zu erfahren.
Beratung: Campus Köln
Du hast Fragen? Wir sind gerne für Dich da!
Telefon: | 0800 931 8099 |
---|---|
WhatsApp: | Schreib uns bei WhatsApp |
Email: | study@cbs.de |
Beratung: Campus Mainz
Du hast Fragen? Wir sind gerne für Dich da!
Telefon: | 0800 931 8099 |
---|---|
WhatsApp: | Schreib uns bei WhatsApp |
Email: | study@cbs.de |
Beratung: Campus Berlin
Du hast Fragen? Wir sind gerne für Dich da!
Telefon: | 0800 931 8099 |
---|---|
WhatsApp: | Schreib uns bei WhatsApp |
Email: | study@cbs.de |