Bachelor Vollzeit Englisch
Bachelor Dual Management
Bachelor Berufsbegleitend Deutsch
Prep4University Programm
Master Vollzeit Englisch
Master Berufsbegleitend Englisch
Master Berufsbegleitend Deutsch
Master Dual Management & Technik
Double Degree Master
Standorte
Campus Köln
Campus Mainz
Campus Berlin/Potsdam
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Bachelor Dual Technik
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Master Dual Management & Technik
MBA
Double Degree Master
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An der CBS International Business School lernst Du im berufsbegleitenden Master „Strategic Management & Consulting“ das Fachwissen, um Risiken und Potentiale von Unternehmensentscheidungen zu bewerten. Schon während Deines Studiums wendest Du diese Fertigkeiten in verschiedenen Praxisprojekten an. Abgerundet wird Dein Studium durch ein Business-Skills-Training sowie viele studienbegleitende Angebote
Oftmals ist es der kritische Blick von außen, der neue Chancen aufzeigt: Unternehmensberater/Unternehmensberaterinnen werden zumeist dann beauftragt, wenn eine Organisation an ihre Grenzen stößt. Als externe oder interne Partner entwickeln sie passende Wachstumsstrategien, optimieren Prozesse oder leiten eine vollständige Neuausrichtung ein. Durch ihre Projektvielfalt und ihren Einblick in verschiedene Unternehmenskulturen ist die Consulting-Branche ideal für Manager/Managerinnen, die sich eine steile Lernkurve wünschen.
Voraussetzung für die Aufnahme des Masterstudiums ist ein erster akademischer Abschluss aus dem wirtschaftswissenschaftlichen Bereich sowie fortgeschrittene Englischkenntnisse. Informationen zu den Zulassungsmöglichkeiten für fachfremde Bewerber/innen findest Du hier.
Flexibilität, Entscheidungsfreudigkeit und hohe Fachkompetenz sind nur drei Kennzeichen von erfolgreichen Consultants. Um innerhalb kürzester Zeit eine Bestandsaufnahme durchzuführen, benötigst Du profunde Fachkenntnisse in allen Bereichen der Betriebswirtschaftslehre. Mit dem berufsbegleitenden Master-Studium „Strategic Management & Consulting“ erwirbst Du das Rüstzeug, um diese Herausforderungen erfolgreich zu meistern.
Bewährte Methoden und Strategien sorgen dafür, dass Consultants schneller und effizienter arbeiten können. An der CBS International Business School lernst Du diese in den ersten zwei Semestern in Seminaren wie „Strategic Analysis and Management“, „Consulting Techniques“ und „Evidence-based problem solving – CaseLab“ kennen.
*Die angezeigten Preise verstehen sich als Semestergebühr. Informationen zu den Studiengebühren für Nicht-EU-Studierende findest Du auf der allgemeinen Informationsseite zu den Studiengebühren. Stand: Januar 2024.
Diese Studieninhalte erwarten Dich in den einzelnen Semestern im Masterstudiengang Strategic Management:
Analysis of demand, supply, and market equilibrium
Theory of consumer choice
Theory of the firm, production and cost analysis
Market structures: perfect competition, monopoly, monopolistic competition, oligopoly, contestable markets
Game theory
Pricing strategies
Factor markets, labor economics
Economics of information
Industrial organization
Limitations of markets and interventions by the government
Econometric techniques related to these topics
Development of a research question
Primary vs. secondary data
Steps of research process
Research designs
Quantitative and qualitative data
Structured methods of data collection: questionnaire and structured interview
Un- and semi-structured methods: qualitative interview and focus group
Quantitative and qualitative content analysis
Ethical considerations of data collection
Sampling
Data analysis using statistical software programs (SPSS)
Univariate analysis, bivariate analysis (crosstab and correlation), multiple linear regression
Writing a research report – structural and other formal requirements
Strategy making process and strategic reasoning: cognitive process of strategy
creation through the prism of logic and intuition
Setting strategic purpose in the context of responsible stakeholder management
Advanced external environment analysis: markets, industries and competitive
landscapes in static and dynamic perspective in the domestic and international
context
Diagnosing and managing strategic capability through national borders over time
Cultural and institutional context of strategic management: concepts, frameworks
and analytical tools
Generic and interactive business strategies, inside-out and outside-in perspective on
achieving and sustaining competitive advantage internationally
Network-level strategies
Corporate development and configuration: strategic options and portfolio matrices
Strategy formation
Strategic change and corporate restructuring
Strategic renewal
Strategy evaluation and strategic controls: tools and methods
Organizing for success
Diagnosing the change context: diffusion and dynamics of innovation
Sources & types of innovation
Product/service, process & business model innovation
Individual and corporate creativity
Strategic innovation management & the innovation process incl. New Product Development (NPD)
Introduction to digitalization, digital age & digital divide
Digital drivers & disruptive forces
Technological drivers of digital transformation
Socio-technological change associated with the adoption of the mentioned drivers
Introduction to the digital organization & digital business models
Impact of digitalization on the value chain (Industry 4.0)
Digitalization-related innovation theories & technology management
Digitalization leadership & organisational transformation concepts
Change management & transformational leadership
Agility and VUCA world
SCRUM and Design Thinking
Management consulting as a management activity
Management consulting as an industry and profession: areas, history, development in the era of globalization
Controversies and ethics of management consulting
Consulting engagement as problem solving exercise
Analytical and interactive data processing and forecasting methods
Analytical problem solving approaches and techniques
Creative approaches to problem solving and decision making
Evidence-based decision making methods
Structured and logical report writing techniques
Effective communication techniques
Strategy process
Strategic thinking
Strategy formation
Strategic content and context
Organizational context
Industry context
Social competence: Communication, motivation, groups and team structures, leadership, conflict management
Methodological competence: Structural aspects, time management, cost management, human resource management, creativity and problem solving
Organisational competence: Quality management, documentation, risk management, project start and closure
Cornerstones of sustainable management
CSR as management approach
Practical approaches of organizational effectiveness
Tools for CSR implementation
CSR and financial performance
Life cycle assessment
Historical developments around the world
Directors and board structures in different parts of the world
Family business governance
Role of institutional investors
Corporate governance in mergers and acquisitions
Socially responsible investments
Corporate governance in different regions
Value maximization and corporate objectives, shareholder value and stakeholder value approach
Financial measurement of corporate strategies and competitive advantage: the principles
Shortcomings of traditional profitability ratios for a value-based management
Economic Value Added, Cash Value Added
Identifying the drivers of value creation and investment decision-making
Management compensation and incentives for value creation
Defining the state of a sustainable supply chain based on actual trends
Discussion of various theoretical concepts (e.g. Stakeholder Theory, Slack Resource Theory) and their implications for sustainable supply chain management
Defining a “New Normal” of how to do business (e.g. circular economy, regenerative business models, carbon literacy training)
Sustainable Marketing (definition, Green Marketing Strategy Mix, Green Washing and Sustainable Consumer Buying Behaviour)
Sustainable Procurement (definition, Sustainable Procurement Process Model with a focus on sustainable supplier relationship management; new trends like circular procurement)
Sustainable Logistics
Sustainable Design
Carbon Emission / Human Rights in global supply chains
Investment decisions under conditions of uncertainty
Types of Investments and disinvestments
Investment Decisions under capital constraints
Strategic Analysis of selected investment decisions
Funding Decisions
Financial Distress
Introduction: definition
Search Engine Optimization / SEO
Keyword research
On-page SEO
Web analytics and SEO tools
Search Engine Advertising/ SEA
Campaign settings
Basics of event management
Objective of the event and different types of events
The event as a marketing and communication tool
Planning and preparation
Event execution
Tasks and role of the event manager
Choosing the right venue
Personnel selection
Corporate strategy
Development of a corporate strategic concept
Corporate strategy evaluation and development of strategic options
Emergent and prescriptive approaches
Corporate strategy evaluation and development of strategic options
Emergent and prescriptive approaches
Gap closing strategies
Buy strategies: Mergers and Acquisitions
Build strategies: Strategic renewal, organic corporate development strategies
Ally strategies
Innovative concepts, technologies and systems which are required for Industry 4.0
Use cases (Digital Twin, Predictive Maintenance, Condition Monitoring ) for Industry 4.0
Maturity and Readiness Model for Industry 4.0 Strategy
Business models in Industry 4.0
Systems analysis, systems design, systems architecture
Historical developments and environmental policies: Evolution and role of industrial ecology and environmental management
The transition from a linear to a circular economic system
Industrial Metabolism, Dematerialization, Cradle to Cradle (C2C) & Circular Economy
Life-Cycle-Impact Portfolio and Life-Cycle-Assessment: Stages of LCA process, interconnectedness to supply chain
The overall objective of this course is to provide students with possibility of applying their business knowledge on concrete business situation, related to the field of their specialization.
By the end of the module students should be able to:
Define project goals for the “client”.
Work under the set timeframe and agreed project scope.
Cooperate in the international project teams.
Evaluate markets/ industries/ competitive landscapes.
Develop possible strategic directions for the “client” business.
Formulate recommendations.
Machine learning, AI and neural networks
Information visualization
Big Data and statistical methods for big data analysis
Data mining
Database systems (e.g Hadoop, Kubernetes)
Introduction in Business Intelligence
KPIs and Dashboards
Report definitions
Multidimensional Modeling
OLAP
Data warehouses within a company infrastructure
Interfaces and ETL
BI Software Products
Discovering and evaluating entrepreneurial opportunities
Developing business ideas from opportunities (e.g. based on using Design Thinking, Personas and User Stories)
Feasibility analysis of business ideas
Transferring the idea into a Business Model
Business Model and its building blocks (value proposition, customers segments, channels, customer relationships, revenue model, key partners, key activities, key resources, cost structure)
Business Plan: Introduction, Sample Case and General Outline
Developing the details of the business plan
Finding sources of financing: Business angels; Private equity; Start up financing; Venture capital investors
Preparing a pitch deck for successfully presenting the new venture business plan
Focused review of the curriculum content
Pre-assessment quiz/ content area assessment as benchmark for students’ status quo
Guide and Strategic Plan to Case Study Analysis
Writing a proper Case Study Analysis report
Developing proper answers to Case questions, applying the relevant theoretical knowledge and frameworks
In-depth Case Study Analysis with focus all subject areas of the curriculum
In-depth Case Study Analysis with special focus on Strategic Management
In a business simulation game participants have to manage their own virtual company which operates in the same market as other participant-operated competitors. This involves making typical management decisions in realistic environments. Beside the deepening and active examination of subject-specific knowledge the simulation games also include the team environment, where interaction, communication and prioritization are of paramount importance. Participants learn how to manage risk and uncertainty while time is limited and information constrained. Group-reflections help to take over different perspectives and to discuss pros and cons of content- as well as behavior-related actions.
During the Master Thesis Tutorial you will learn the fundamentals for your Master thesis: Defining the topic as well as structuring the thesis and you will learn the theoretical knowledge for scientific working.
Consulting Industry/Professional Services as an example for an industry where ACs are key: Sector Overview incl. Company Profiles with focus on different specializations: HR, Strategy, Marketing, Finance etc.
Job application and interview training
Case study training, e-Case study training
Framework for processing case studies
Brain Teaser Training
Case Simulation (Individual and Group Cases)
Psychological tests
In-Tray and Group exercise training
During your 5th semester you are working on your Master thesis, the subject is freely selectable. A supervisor from CBS will support you and you can write the thesis in collaboration with a company as well. Or you can write your thesis in connection with a stay abroad.
Strategische/r Berater/Beraterin im DAX-Konzern oder beim Hidden Champion im Mittelstand? Mit einem berufsbegleitenden Masterabschluss in „Strategic Management & Consulting“ kannst Du innerhalb des strategischen Managements beruflich durchstarten. Der Masterabschluss berechtigt Dich außerdem zur anschließenden Promotion, wenn Du Deine akademische Laufbahn weiterführen möchtest
Veränderungsprozesse in Unternehmen treffen zumeist auf Widerstände, wenngleich im Wandel oftmals Chancen liegen. Consultants geben ihren Kunden die Sicherheit auf dem Weg in die Umstrukturierung oder Fusion. Das Schwerpunktthema „Unternehmensneustart“ steht deswegen im Fokus des dritten Semesters. Ab dem vierten Semester setzt Du Dich zudem mit den Herausforderungen in Organisationsaufbau und –entwicklung auseinander.
Im Start-Up Innovation Lab hast Du die Möglichkeit, eigene Business Ideen zu entwickeln und die zugrunde liegenden Geschäftsprozesse aufzubauen. Im Rahmen dieses virtuellen Planspiels, lernst Du, umfangreiche unternehmerische Entscheidungen zu treffen und eine gesamtheitliche Betrachtung strategischer Prozesse in Angriff zu nehmen.
Neben diesen fachlichen Inhalten werden Deine Soft Skills in Fächern wie „Advanced Intercultural Team Leadership“ oder „International Project Management“ weiter gestärkt und für zukünftige berufliche Herausforderungen gefestigt.
Den Abschluss Deines Studiums bildet die Master Thesis im fünften Semester, die Du auf Wunsch mit einem Thema Ihres aktuellen Arbeitsgebietes verknüpfen kannst.
Sicherheit in der Kundenberatung lässt sich nicht studieren – sie muss im Beruf gewonnen werden. Während Deines berufsbegleitenden Master-Studiums hast Du die Möglichkeit, an einem Business Project und einem Business Simulation Game teilzunehmen.
Im Rahmen des integrierten Praxismoduls „Business Project“ berätst Du einen realen Kunden, indem Du die Fragestellung eines Kooperationspartners der CBS im Team bearbeitest und Handlungsempfehlungen ableitest.
Investoren, Partner und Geschäftsführer zu überzeugen eignest Du Dir im Innovation Lab- Business Plan Writing and Pitching und optimierst Dein Praxisanwendung im Capstone Simulation Game. Im Rahmen dieses digitalen Planspiels triffst Du mit Deinem Team die Geschäftsentscheidungen und wendest Deine Business Skills praktisch an.
Unsere Lehrenden aus der Praxis vermitteln Dir zudem ein authentisches Bild des Berufs und verfügen über ein großes Netzwerk zu Branchenvertretern.
Absolventen eines wirtschaftswissenschaftlichen Bachelor-Studiums können sich um einen Studienplatz im berufsbegleitenden Master-Programm „Strategic Management and Consulting“ bewerben. Als englischsprachiges Studienangebot werden zudem fortgeschrittene Englischkenntnisse vorausgesetzt.
„Besonders die Soft-Skill-Kurse haben mir für mein Auftreten in den Bewerbungsgesprächen sehr geholfen. Durch die Arbeit im Finance and Business Club habe ich ein breites Netzwerk aufgebaut und Projektmanagement-Fähigkeiten erworben, mit denen ich bei den Firmen punkten konnte."
„Das praxisnahe Lernen in kleinen Gruppen hat mich optimal auf heutige Projekt- und Teamarbeit vorbereitet. Die CBS hat mir die entscheidenden Soft Skills und aktuelles Wissen aus der Praxis vermittelt."
„Das Management Studium bereitet einen sorgfältig auf die Aufgaben eines Beraters vor. "Insbesondere das Fördern von Präsentationstechniken sowie analytischem Denkvermögen ist im Berateralltag von enormer Bedeutung.“
„Viele Professoren haben uns im Unterricht an ihrer Branchenerfahrung teilhaben lassen und konnten trockene Theorie mit Praxisbeispielen veranschaulichen. Auch die internationale Atmosphäre am Campus hat mir gut gefallen.“
„Das Studium an der CBS hat einen großen Beitrag zu meiner Persönlichkeitsentwickung geleistet.“
„Insbesondere das Rhetoriktraining hat mir sehr geholfen meine eigenen Ideen zu präsentieren. Ebenso ist die praxisbezogene Ausbildung an der CBS sehr gut!“
„Das Studium an der CBS hat mich in vielerlei Hinsicht auf meine Karriere bei einer der weltweit führenden Media-Agenturen vorbereitet.“
„Besonders gefallen hat mir die Mischung aus Theorie und Praxis, die Internationalität, die kleinen Lerngruppen sowie die vielen Aktivitäten außerhalb des Lehrplans.“
„Durch das Masterstudium an der CBS konnte ich mein fachliches Wissen weiterentwickeln und mich perfekt auf den Berufseinstieg vorbereiten. Vor allem konnte ich aus den praxisbezogenen Inhalten sehr viel mitnehmen.“
„Viele Kontakte aus dem Studium sind für mich heute noch relevante Ansprechpartner für die verschiedensten Themen. Hier schon an der Uni zu lernen, welchen Mehrwert das Netzwerk haben kann, war wichtig.“
„Mir haben besonders der persönliche Charakter des Studiums und die gute Atmosphäre gefallen, die insbesondere durch die Kursgröße und die Nähe zu den Dozenten erreicht wurden.“
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