Bachelor Vollzeit Englisch
Bachelor Dual Management
Bachelor Berufsbegleitend Deutsch
Prep4University Programm
Master Vollzeit Englisch
Master Berufsbegleitend Englisch
Master Berufsbegleitend Deutsch
Master Dual Management & Technik
Double Degree Master
Standorte
Campus Köln
Campus Mainz
Campus Berlin/Potsdam
Bachelor Vollzeit Englisch
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Bachelor Dual Management
Bachelor Dual Technik
Bachelor Berufsbegleitend Deutsch
Prep4University Programm
Master Vollzeit Englisch
Master Vollzeit Deutsch
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Master Dual Management & Technik
MBA
Double Degree Master
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International Management MBA im Vollzeitstudium an der CBS studieren! Das ermöglicht die Studierenden, sich voll und ganz auf die Hochschulausbildung zu konzentrieren. In vier Semestern erlernen sie programmspezifische Studieninhalte und erhalten zudem die Möglichkeit, diese praktisch anzuwenden. Im Gegensatz zum Fast-Track-Programm beinhaltet das MBA International Management Vollzeitstudium 120 statt 60 ECTS-Punkte – dies erlaubt Dir , Dein Wissen in einzelnen Themengebieten zu vertiefen und eine größere Bandbreite an Seminaren zu besuchen. Die Vorlesungssprache ist Englisch, damit Studierende von vornherein auf eine internationale Karriere vorbereitet werden.
Das MBA-Programm International Management richtet sich insbesondere an Absolventen nicht-wirtschaftswissenschaftlicher Studiengänge, die erste Kenntnisse im Erststudium und im Beruf erworben haben. Diese können im MBA-Vollzeitstudium um fundiertes betriebswirtschaftliches Know-how ergänzt werden.
Absolventen wirtschaftswissenschaftlicher Studiengänge profitieren ebenso vom MBA International Management in Vollzeit – vorwiegend zur Auffrischung oder zum Aufbau von spezifischem Fachwissen. Daher stellt ein MBA für zahlreiche Arbeitnehmer den entscheidenden Schritt für die nächste Karrierestufe dar.
*Die angezeigten Preise verstehen sich als Semestergebühr. Informationen zu den Studiengebühren für Nicht-EU-Studierende findest Du auf der allgemeinen Informationsseite zu den Studiengebühren. Stand: Januar 2024.
Diese Studieninhalte erwarten Dich in den einzelnen Semestern im Masterstudiengang Business Administration:
Basic Business, Economic, and Market Principles and Key Terms
External Business Environment: At both National and International Level
Global Markets and International Trade
Competitive Environment
Internal Environment
Management, Leadership & Motivation
Business Function: HR
Business Function: Operations
Business Function: Marketing
Business Function: Finance and Accounting
Entrepreneurship
Business Ethics: Ethical Business Management, International aspects of Ethics & CSR
Emerging Business Trends
Demand Analysis and Applications of Elasticities
Supply Analysis and the Theory of the Firm
Production Economics and Cost Analysis
Economies and Diseconomies of Scale
Market Equilibrium and Welfare Analysis
Prices, Output and Strategy
Strategic Interaction and Game Theory
Market Failure and Government Regulation
Algebra and Mathematical Functions
Matrix Algebra and Linear Equations
Differentiation and Integral Calculus
Optimization: Functions of several variables
Linear Programming
Mathematics of Finance
Apply the sampling methods and the Central Limit Theorem
Compute the measures of location and measures of dispersion
Represent the statistical data
Perform linear (multiple) regression and correlation analysis
Describe the basic concepts of probability
Set up a difference and/or relationship hypothesis and carry out statistical inference tests
Apply decision making theory to make decisions under risk and under uncertainty
Apply statistical software like R or SPSS in common business issues
Introduction to Market Research
Defining the Market Research Problem and Developing an Approach
Research Designs
Secondary Data
Qualitative Research
Quantitative Research
Scaling and Sampling
Fieldwork and Data Preparation
Basic Data Analysis (how to use it)
Report Preparation and Presentation
External Analysis
Internal Analysis
Generic business-level strategies for competitive advantage
Basic Corporate-level strategic choices for long-term profitability
Diversification strategy
Internationalization
Mergers and acquisitions
Strategic entrepreneurship
Strategic leadership
Social Responsibility and Ethics of Strategic Management
Basics of Corporate Governance
Research Methods for Organisational Behaviour
Managing Diversity and Individual Differences
Perceptions and Decision Making
Work Motivation and Performance
Job Satisfaction and Commitment
Efficiency, Motivation, and Quality in Work Design
Interdependence and Role Relationships
Group Dynamics and Team Effectiveness
Leadership in Groups and Organisations
Power, Politics, and Conflict
Culture, Change, and Organisational Development
Financial transactions and their impact
Major financial reports
Accrual accounting
IFRS versus US-GAAP
Ratio analysis
Cost behaviour, terms, and definitions
Traditional costing systems
Job costing and process costing
Activity-based costing
Overhead analysis sheet
Cost-volume-profit analysis
Pricing decisions, product mix decisions
Budgeting
Transfer pricing
Managerial accounting and global business environment
Cost term, terms and classifications
Job-order costing
Process costing
Cost behavior
Cost-volume-profit relationships
Variable costing
Activity based costing to aid decision making
Profit planning
Sustainability and ethics in accounting decision making
Basic competence (Project specifications, project goals and evaluation, project phases and cycles, project norms and rules)
Social competence (Communication, motivation, groups and team structures, leadership, conflict management)
Methodological competence (Structural aspects, time management, cost management, human resource management, creativity and problem solving)
Organisational competence (Quality management, documentation, risk management, project start and closure)
Team typologies models: Hippokrates, Kretschmer, Belbin, Jung, & Myers Briggs
From workgroup to high-performance self-managing teams
Phases of team development & the team performance curve
Conditions for team development Trust and control
Group dynamics
Ego-States: Eric Berne
Realistic goal setting
Team conflict: emergence and avoidance
Escalation and management of conflicts: Friedrich, Glasl
Labour economics
Business economics
Development economics
Health economics
Education economics
Monetary economics
Public economics
And economic history
Foundations to Organization Theory
External & internal factors to change organizations
Organizational goals and instruments
Creating effective organizations
Organizational development & change
Alignment issues
Organizational controlling
Concluding a contract
Different types of contracts and their typical features
Performance and obligations
Solving problems (e.g. failure to perform, liabilities)
Safeguarding creditors’ rights
Forms of business organizations
Determinants of a firm’s financial structure
Market value of a firm and financial decisions
Effects of time, uncertainty, taxes, and incentives on the present value of firm cash flows
Net present value and discounted cash-flow analysis
Risk, Return and Capital Budgeting
Overview of various types of fixed income securities, valuation of fixed income securities, understanding bond ratings, securitisation and asset backed securities, risks associated with investing in bonds, understanding yield spreads, interpreting the yield curve, Spot rates and Forward rates, measurement of interest rate risk, bond portfolio management strategies in the international context
Derivatives instruments; Futures and forwards, option payoffs and options strategies, option valuation techniques
Fundamentals of international logistics
Inventory management
Warehouse management
Packaging and transportation
Procurement logistics
Production logistics
Distribution logistics
Disposal logistics
Supply Chain Strategy & Design
Supply Chain Planning & Synchronization
Trends in supply chain management
The Strategic importance of International Marketing
The world trading environment
International Marketing Research and opportunity analysis
Consumer Buying Behaviour – Analysing Customer Requirements
Identifying Market Segments and Targeting
Marketing Strategy Development with focus on market entry strategies
Implementation: The 4Ps in International Marketing
Technology enabled International Marketing
Costs and Targets of Operations and Operations Strategy
Location Decisions and Layout Planning
Process Design and Business Process Optimization
Aggregate Planning, Material Requirements Management and Enterprise Resource Planning (ERP)
Short-Term Scheduling in Production
Lean Production and Toyota Production System
Quality Management and Statistical Process Control
Maintenance and Reliability Decisions
Service Management
Sustainable Operations
The organizational context
IHRM in cross-border mergers and acquisitions, international alliances and SMEs
Staffing international operations
Recruiting and selecting staff for international assignments
International training and development
Re-entry and career issues
International performance management
IHRM trends and future challenges
Concepts of communication
Concepts of culture
Categories of cultural analysis
Creating brand identity across cultures
Marketing in global social networks
Cultural symbols and taboos
Diversity in world markets
Diversity in teams
Identity and culture
Gender and culture
Organizations and the environmental change
The formal and informal subsystem of change
Forms of change
Frequency and magnitude of change
Organizational responses to change
Resistance, commitment and readiness to change
Implementing change management
Culture, politics and power
The module description is currently being worked on and will be available soon.
Introduction to socio-technological trends driving digital transformation: Artificial Intelligence, Big Data, Robotics, Internet of Things, cyber-physical systems, Cloud Computing, mobile technologies, social media, semantic Web, Augmented und Virtual Reality, 3D print, …
Digital management approaches
Cross-functional coordination
Digital product management: product evaluation; product lifecyle management
Interplay between analytics and business model thinking; creation and orchestration of stakeholder networks
Process digitization
Digitization of value chains
Storage
Cost accounting
Capacity utilization
Cash-Flow
Performance indicators
Strategic Management and Consulting
Fundamentals of Consulting
International Competitive Strategy
Corporate Strategy and Renewal
Entrepreneurship
The Entrepreneur
Start Up Management and Business Modeling
Digital Network Economy
Sustainability
Sustainability and Business Ethics
Sustainable Supply Chain Management
Sustainable Financial Management
Project Kick-off
Project objectives, scope and key milestones presented by the “client”
Deep-dive sessions and feedback loops
Lecturer on a weekly basis supports students with designing their intermediate presentations
Feedback sessions
Final presentations
Theories, Models, Processes around Peoples and Teams
Managerial competencies i.e. Planning and Administration Competency
Strategic Action Competency
Leadership competencies i.e. Communication Competency
Personal Vision and Self-Motivation
Goal Setting and Mission Statement
Teamwork Competency
Multicultural Competency
Self-Management Competency
Leading in a Culture of Change
Knowledge Building
Contemporary Theories of Creativity and Innovation
The Ten Faces of Innovation
Creativity and Intelligence
Barriers, Blocks and Squelchers
Inspiration through Analogical Thinking
Brainstorming and Others Techniques of Ideation
Lateral Thinking
Creative Problem Solving
The Art of Incubation
Assessing Creative Potential
Using Imagination, Association, Intuition
Creative Questioning
Creating Flow
You have 12 weeks to complete your thesis and the subject is freely selectible. A supervisor from CBS will support you and you can write the thesis in collaboration with a company as well.
During the Master Thesis Tutorial you will learn the fundamentals for your Master thesis: Defining the topic as well as structuring the thesis and you will learn the theoretical knowledge for scientific working.
In this module students will learn about future possible employments and business sectors of their interest. Aim is to discuss the master thesis and industry-related issues with companies to see future prospects, chances and limitations of particular business areas. Furthermore, students shall be able to make important contacts with business people for their further career development.
Das im MBA-Programm erworbene Wissen im internationalen Businessbereich bereitet Studierende optimal auf gehobene Positionen im Management vor. Aufgrund der globalen Ausrichtung des Studiums ergeben sich vor allem in international tätigen Unternehmen sehr gute Aufstiegschancen. Mit dem Fokus auf regionale Besonderheiten und interkulturelle Unterschiede heben sich Studierende des MBA in Köln von anderen Mitbewerbern ab. Auch eine Promotion ist nach dem MBA-Vollzeitstudium an der CBS ohne Weiteres möglich.
Allen Studierenden der CBS steht zudem der Career Service zur Verfügung. Hier findest Du Beratung zu allen Fragen hinsichtlich Deines zukünftigen Berufsweges sowie eine exklusive Stellenbörse.
Aufgrund des breit gefächerten Studienprogramms bieten sich zahlreiche Einsatzgebiete an. Dazu gehören:
Consulting
Projektmanagement
Marketing und Sales
General Management
Produktentwicklung
Forschung
Administration
Für Studierende bieten sich Perspektiven in Ämtern, bei regierungsnahen Institutionen oder bei Non-Profit-Organisationen unterschiedlicher Ausrichtungen. Dabei stehen Absolventen jegliche Branchen offen. Sei es in der Finanzwirtschaft, der verarbeitenden Industrie, der Telekommunikationsbranche, dem Gesundheitswesen oder der Umweltwirtschaft – mit unserem MBA-Programm findest Du überall Berufsperspektiven.
Das erste Semester beinhaltet neben einführenden Modulen zu verschiedenen Management-Schwerpunkten sowie Research-Methoden auch Grundlagen des Accountings. Im Bereich der überfachlichen Kompetenzen werden zusätzlich einige Kurse angeboten wie beispielsweise “Project Management and Digital Skills” oder “Team and Self Management”. Denn neben der fachlichen Expertise sind vor allem Social Skills ein Wettbewerbsvorteil für die Jobsuche.
Im zweiten Semester liegt der Fokus auf internationalem Management. Denn die meisten Unternehmen agieren nicht nur national, sondern global. Von zukünftigen Mitarbeitern wird daher gefordert, ein entsprechendes Know-how der internationalen Märkte und Wirtschaft vorzuweisen. Diesem Zweck dienen Seminare wie:
Global Supply Chain Management
Modern Global Marketing Management
International Human Resource Management
Intercultural Awareness
Weitere Schwerpunkte sind Finance sowie Business Law.
Im dritten Semester werden die erlernten Inhalte in einem Business Project angewendet. Darin bearbeiten Studierende reale Fallstudien eines Unternehmens und präsentieren ihre Lösungsansätze anschließend vor Unternehmensvertretern. Darüber hinaus wird ein Business Simulation Game veranstaltet – hier treffen Studierende realitätsnahe Business-Entscheidungen und erfahren, welche Konsequenzen sich daraus für das Unternehmen ergeben.
Das Curriculum beinhaltet zudem einen Wahlkurs aus den Bereichen Strategic Management and Consulting, Entrepreneurship oder Sustainability. Außerdem erwarten Dich die Module “Leadership skills and management competencies” sowie “Creative thinking and innovation”.
Das vierte Semester beinhaltet im Wesentlichen die Master Thesis. In dieser bearbeiten die Studierenden beispielsweise eine aktuelle Problemstellung unter Berücksichtigung wissenschaftlich fundierter Methoden und Herangehensweisen – gerne in enger Zusammenarbeit mit einem Unternehmen. Auf diese Weise profitieren sowohl die Studierenden als auch die Unternehmen von den erarbeiteten Ergebnissen. Zusätzlich findet ein Career Seminar statt, in dem es um mögliche Berufsfelder sowie Karriereaussichten geht. In diesem Rahmen können erste Kontakte mit relevanten Unternehmern geknüpft werden.
„Besonders die Soft-Skill-Kurse haben mir für mein Auftreten in den Bewerbungsgesprächen sehr geholfen. Durch die Arbeit im Finance and Business Club habe ich ein breites Netzwerk aufgebaut und Projektmanagement-Fähigkeiten erworben, mit denen ich bei den Firmen punkten konnte."
„Das praxisnahe Lernen in kleinen Gruppen hat mich optimal auf heutige Projekt- und Teamarbeit vorbereitet. Die CBS hat mir die entscheidenden Soft Skills und aktuelles Wissen aus der Praxis vermittelt."
„Das Management Studium bereitet einen sorgfältig auf die Aufgaben eines Beraters vor. "Insbesondere das Fördern von Präsentationstechniken sowie analytischem Denkvermögen ist im Berateralltag von enormer Bedeutung.“
„Viele Professoren haben uns im Unterricht an ihrer Branchenerfahrung teilhaben lassen und konnten trockene Theorie mit Praxisbeispielen veranschaulichen. Auch die internationale Atmosphäre am Campus hat mir gut gefallen.“
„Das Studium an der CBS hat einen großen Beitrag zu meiner Persönlichkeitsentwickung geleistet.“
„Insbesondere das Rhetoriktraining hat mir sehr geholfen meine eigenen Ideen zu präsentieren. Ebenso ist die praxisbezogene Ausbildung an der CBS sehr gut!“
„Das Studium an der CBS hat mich in vielerlei Hinsicht auf meine Karriere bei einer der weltweit führenden Media-Agenturen vorbereitet.“
„Besonders gefallen hat mir die Mischung aus Theorie und Praxis, die Internationalität, die kleinen Lerngruppen sowie die vielen Aktivitäten außerhalb des Lehrplans.“
„Durch das Masterstudium an der CBS konnte ich mein fachliches Wissen weiterentwickeln und mich perfekt auf den Berufseinstieg vorbereiten. Vor allem konnte ich aus den praxisbezogenen Inhalten sehr viel mitnehmen.“
„Viele Kontakte aus dem Studium sind für mich heute noch relevante Ansprechpartner für die verschiedensten Themen. Hier schon an der Uni zu lernen, welchen Mehrwert das Netzwerk haben kann, war wichtig.“
„Mir haben besonders der persönliche Charakter des Studiums und die gute Atmosphäre gefallen, die insbesondere durch die Kursgröße und die Nähe zu den Dozenten erreicht wurden.“
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Beratung: Campus Köln
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E-Mail: | study@cbs.de |