Bachelor Vollzeit Englisch
Bachelor Dual Management
Bachelor Berufsbegleitend Deutsch
Prep4University Programm
Master Vollzeit Englisch
Master Berufsbegleitend Englisch
Master Berufsbegleitend Deutsch
Master Dual Management & Technik
Double Degree Master
Bachelor Vollzeit Englisch
Bachelor Vollzeit Deutsch
Bachelor Dual Management
Bachelor Dual Technik
Bachelor Berufsbegleitend Deutsch
Prep4University Programm
Master Vollzeit Englisch
Master Vollzeit Deutsch
Master Berufsbegleitend Englisch
Master Berufsbegleitend Deutsch
Master Dual Management & Technik
MBA
Double Degree Master
Der Master Strategic Management & Consulting (M.Sc.) bereitet Dich mit seinem gesamtumfassenden Ausbildungskonzept optimal auf Positionen in Unternehmensleitungen oder in Beratungsgesellschaften vor. Innerhalb von vier Semestern wirst Du somit zahlen- und faktenbasiert in die Lage versetzt, weitreichende Entscheidungen für Deinen zukünftigen Arbeitgeber zu treffen.
Welche Strategieänderung sollte ein Unternehmen durchführen? Und welche Consulting Tools und Techniken nutzt Du, um diese Strategieänderung vor der Geschäftsführung evidenz-basiert zu begründen? In Deinem Master „Strategic Management und Consulting“ erwirbst Du nicht nur ein umfassendes Verständnis der Gesamtheit eines Geschäftsmodells, sondern wendest ein umfangreiches Consulting Tools-Kit an, das Dich ideal auf die Anforderungen in der Berufswelt vorbereitet. Nach erfolgreichem Abschluss Deines Consulting-Studiums erlangst Du den Titel „Master of Science“.
Du kannst Dir vorstellen, durch Deine Analyse- und Entscheidungsfindungsfähigkeiten Dein Unternehmen erfolgreich zu steuern? In unserem englischsprachigen Master in Strategic Management (M.Sc.) erwirbst Du dafür alle notwendigen Fach- und Methodenkompetenzen: Du setzt Dich intensiv mit den digitalen Aspekten und Überlegungen des nachhaltigen Wirtschaftens auseinander und wirfst einen Blick auf das Thema „Geschäftsmodelle“. Die starke Veränderung klassischer Branchenstrukturen und der kontinuierliche Wandel erfolgreicher Geschäftsmodelle – insbesondere in Zeiten der Digitalisierung – erfordern clevere strategische Ansätze und Antworten, die Du Dir Im Kurs „Strategic Renewal“ aneignest. Darüber hinaus entwickelst Du ein Verständnis für Unternehmensgründungen und eine eigene Gründungsidee als Basis für die Unternehmensberatung in Lehrinhalten wie:
Strategic Investment Decision and Risk Management
Strategic Renewal and Digital Business Models
Environmental Impact Management
Corporate Governance
*Die angezeigten Preise verstehen sich als Semestergebühr. Informationen zu den Studiengebühren für Nicht-EU-Studierende findest Du auf der allgemeinen Informationsseite zu den Studiengebühren. Stand: Januar 2024.
Diese Studieninhalte erwarten Dich in den einzelnen Semestern im Masterstudiengang Strategic Management:
Analysis of demand, supply, and market equilibrium
Theory of consumer choice
Theory of the firm, production and cost analysis
Market structures: perfect competition, monopoly, monopolistic competition, oligopoly, contestable markets
Game theory
Pricing strategies
Factor markets, labor economics
Economics of information
Industrial organization
Limitations of markets and interventions by the government
Econometric techniques related to these topics
Development of a research question
Primary vs. secondary data
Steps of research process
Research designs
Quantitative and qualitative data
Structured methods of data collection: questionnaire and structured interview
Un- and semi-structured methods: qualitative interview and focus group
Quantitative and qualitative content analysis
Ethical considerations of data collection
Sampling
Data analysis using statistical software programs (SPSS)
Univariate analysis, bivariate analysis (crosstab and correlation), multiple linear regression
Writing a research report – structural and other formal requirements
Strategy making process and strategic reasoning: cognitive process of strategy
creation through the prism of logic and intuition
Setting strategic purpose in the context of responsible stakeholder management
Advanced external environment analysis: markets, industries and competitive
landscapes in static and dynamic perspective in the domestic and international
context
Diagnosing and managing strategic capability through national borders over time
Cultural and institutional context of strategic management: concepts, frameworks
and analytical tools
Generic and interactive business strategies, inside-out and outside-in perspective on
achieving and sustaining competitive advantage internationally
Network-level strategies
Corporate development and configuration: strategic options and portfolio matrices
Strategy formation
Strategic change and corporate restructuring
Strategic renewal
Strategy evaluation and strategic controls: tools and methods
Organizing for success
Diagnosing the change context: diffusion and dynamics of innovation
Sources & types of innovation
Product/service, process & business model innovation
Individual and corporate creativity
Strategic innovation management & the innovation process incl. New Product Development (NPD)
Introduction to digitalization, digital age & digital divide
Digital drivers & disruptive forces
Technological drivers of digital transformation
Socio-technological change associated with the adoption of the mentioned drivers
Introduction to the digital organization & digital business models
Impact of digitalization on the value chain (Industry 4.0)
Digitalization-related innovation theories & technology management
Digitalization leadership & organisational transformation concepts
Change management & transformational leadership
Agility and VUCA world
SCRUM and Design Thinking
Management consulting as a management activity
Management consulting as an industry and profession: areas, history, development in the era of globalization
Controversies and ethics of management consulting
Consulting engagement as problem solving exercise
Analytical and interactive data processing and forecasting methods
Analytical problem solving approaches and techniques
Creative approaches to problem solving and decision making
Evidence-based decision making methods
Structured and logical report writing techniques
Effective communication techniques
Strategy process
Strategic thinking
Strategy formation
Strategic content and context
Organizational context
Industry context
Machine learning, AI and neural networks
Information visualization
Big Data and statistical methods for big data analysis
Data mining
Database systems (e.g Hadoop, Kubernetes)
Introduction in Business Intelligence
KPIs and Dashboards
Report definitions
Multidimensional Modeling
OLAP
Data warehouses within a company infrastructure
Interfaces and ETL
BI Software Products
Social competence: Communication, motivation, groups and team structures, leadership, conflict management
Methodological competence: Structural aspects, time management, cost management, human resource management, creativity and problem solving
Organisational competence: Quality management, documentation, risk management, project start and closure
The “Scholarly Writing and Analysis” course is offered for German native speakers. German as a foreign language is offered as an obligatory course for Non-native German speakers.
Cornerstones of sustainable management
CSR as management approach
Practical approaches of organizational effectiveness
Tools for CSR implementation
CSR and financial performance
Life cycle assessment
Historical developments around the world
Directors and board structures in different parts of the world
Family business governance
Role of institutional investors
Corporate governance in mergers and acquisitions
Socially responsible investments
Corporate governance in different regions
Value maximization and corporate objectives, shareholder value and stakeholder value approach
Financial measurement of corporate strategies and competitive advantage: the principles
Shortcomings of traditional profitability ratios for a value-based management
Economic Value Added, Cash Value Added
Identifying the drivers of value creation and investment decision-making
Management compensation and incentives for value creation
Defining the state of a sustainable supply chain based on actual trends
Discussion of various theoretical concepts (e.g. Stakeholder Theory, Slack Resource Theory) and their implications for sustainable supply chain management
Defining a “New Normal” of how to do business (e.g. circular economy, regenerative business models, carbon literacy training)
Sustainable Marketing (definition, Green Marketing Strategy Mix, Green Washing and Sustainable Consumer Buying Behaviour)
Sustainable Procurement (definition, Sustainable Procurement Process Model with a focus on sustainable supplier relationship management; new trends like circular procurement)
Sustainable Logistics
Sustainable Design
Carbon Emission / Human Rights in global supply chains
Investment decisions under conditions of uncertainty
Types of Investments and disinvestments
Investment Decisions under capital constraints
Strategic Analysis of selected investment decisions
Funding Decisions
Financial Distress
Introduction: definition
Search Engine Optimization / SEO
Keyword research
On-page SEO
Web analytics and SEO tools
Search Engine Advertising/ SEA
Campaign settings
The overall objective of this course is to provide students with possibility of applying their business knowledge on concrete business situation, related to the field of their specialization.
By the end of the module students should be able to:
Define project goals for the “client”.
Work under the set timeframe and agreed project scope.
Cooperate in the international project teams.
Evaluate markets/ industries/ competitive landscapes.
Develop possible strategic directions for the “client” business.
Formulate recommendations.
A business elective is a business or management-related elective course.By choosing Business Electives in the second and third semester you can personalize your degree course and extend your management knowledge.
By choosing Interdisciplinary Electives in the second and third semester you can personalize your degree course and extend your management knowledge. An interdisciplinary elective is an elective from another discipline than your own specialization.
Consulting Industry: Sector Overview Company Profiles – Job Opportunities and Consulting Careers
Job profile: Characteristics of capabilities and skills needed as a consultant
Job application and interview training
Consulting (mini) case study training
Framework for processing case studies
Brain Teaser Training
Case Simulation (Individual and Group Cases)
Innovative concepts, technologies and systems which are required for Industry 4.0
Use cases (Digital Twin, Predictive Maintenance, Condition Monitoring ) for Industry 4.0
Maturity and Readiness Model for Industry 4.0 Strategy
Business models in Industry 4.0
Systems analysis, systems design, systems architecture
Historical developments and environmental policies: Evolution and role of industrial ecology and environmental management
The transition from a linear to a circular economic system
Industrial Metabolism, Dematerialization, Cradle to Cradle (C2C) & Circular Economy
Life-Cycle-Impact Portfolio and Life-Cycle-Assessment: Stages of LCA process, interconnectedness to supply chain
Corporate strategy
Development of a corporate strategic concept
Corporate strategy evaluation and development of strategic options
Emergent and prescriptive approaches
Corporate strategy evaluation and development of strategic options
Emergent and prescriptive approaches
Gap closing strategies
Buy strategies: Mergers and Acquisitions
Build strategies: Strategic renewal, organic corporate development strategies
Ally strategies
Discovering and evaluating entrepreneurial opportunities
Developing business ideas from opportunities (e.g. based on using Design Thinking, Personas and User Stories).
Feasibility analysis of business ideas
Transferring the idea into a Business Model
Business Model and its building blocks (value proposition, customers segments, channels, customer relationships, revenue model, key partners, key activities, key resources, cost structure)
Business Plan: Introduction, Sample Case and General Outline
Developing the details of the business plan
Finding sources of financing: Business angels; Private equity; Start up financing; Venture capital investors
Preparing a pitch deck for successfully presenting the new venture business plan
Focused review of the curriculum content
Pre-assessment quiz/ content area assessment as benchmark for students’ status quo
Guide and Strategic Plan to Case Study Analysis
Writing a proper Case Study Analysis report
Developing proper answers to Case questions, applying the relevant theoretical knowledge and frameworks
In-depth Case Study Analysis with focus all subject areas of the curriculum
In-depth Case Study Analysis with special focus on Strategic Management
In a business simulation game participants have to manage their own virtual company which operates in the same market as other participant-operated competitors. This involves making typical management decisions in realistic environments. Beside the deepening and active examination of subject-specific knowledge the simulation games also include the team environment, where interaction, communication and prioritization are of paramount importance. Participants learn how to manage risk and uncertainty while time is limited and information constrained. Group-reflections help to take over different perspectives and to discuss pros and cons of content- as well as behavior-related actions.
During the Master Thesis Tutorial you will learn the fundamentals for your Master thesis: Defining the topic as well as structuring the thesis and you will learn the theoretical knowledge for scientific working.
A business elective is a business or management-related elective course.By choosing Business Electives in the second and third semester you can personalize your degree course and extend your management knowledge.
By choosing Interdisciplinary Electives in the second and third semester you can personalize your degree course and extend your management knowledge. An interdisciplinary elective is an elective from another discipline than your own specialization.
Basics of event management
Objective of the event and different types of events
The event as a marketing and communication tool
Planning and preparation
Event execution
Tasks and role of the event manager
Choosing the right venue
Personnel selection
During your 4th semester you are working on your Master thesis. You have 19 weeks to complete your thesis and the subject is freely selectable. A supervisor from CBS will support you and you can write the thesis in collaboration with a company as well. Or you can write your thesis in connection with a stay abroad.
You can choose between an internship (lasting at least seven weeks) or a semester abroad at one of our partner universities.
Ein Master-Studium „Strategic Management and Consulting“ eröffnet Ihnen attraktive Karrierechancen in diversen Arbeitsfeldern:
Unternehmensberatung
Inhouse Consulting
Strategieberatung
Corporate Development
Projektmanagement
M&A-Beratungen
Assistenz der Geschäftsführung
Strategische Positionen in Familienunternehmen
Tätigkeiten im Kontext des produzierenden Gewerbes
Tätigkeiten im Kontext von Startups
Die Expertise eines Consultants ist branchenübergreifend sehr gefragt. So arbeitest Du beispielsweise in der IT-Branche, Logistik, Banken, Technologie und Telekommunikation sowie in der Chemie- und Pharma-Branche. Auch wenn Du dich innerhalb Deines Studiums noch nicht auf eine Branche festlegen möchtest – mit dem Titel Master-of-Science in „Strategic Management and Consulting“ stehen Dir alle Wege innerhalb der Beratungsbranche offen. Darüber hinaus bist Du auch hervorragend für eine anschließende Promotion als Basis für eine akademische Laufbahn qualifiziert.
Schnelligkeit und Effizienz sind Trumpf in der Unternehmensberatung. Erfahrene Berater greifen dafür auf erprobte Tools zurück, um in kürzester Zeit optimale Strategien auszuarbeiten. Während Deines Master-Studiengangs „Strategic Management and Consulting“ lernst Du diese Methoden in Lehrveranstaltungen wie „Consulting Techniques“ kennen und erprobst diese unmittelbar in einem „Student-centred learing approach“ an Fallstudien von erfolgreichen Unternehmen im Kurs: „Evidence-based Problem Solving – Case Lab“. Darüber hinaus wendest Du die erlernten Methoden im realen Unternehmenskontext in unseren Praxisphasen, wie in einem Praktikum oder in einem Business Project, an.
Stelle Deine Kenntnisse und Kompetenzen in unseren Business-Skills-Trainings unter Beweis: Unser „Assessment Center Bootcamp“ bereitet Dich intensiv auf die Prüfungen in Assessment Centers großer Unternehmensberatungen vor. Du setzt Dich dabei nicht nur kritisch mit den verschiedenen Fragen und Fragetechniken auseinander, sondern kannst Deine Stressresistenz in einem fingierten Auswahlverfahren testen. Folgende Skill-Formate belegst Du zusätzlich im zweiten Semester:
Ted Talk Seminar
Business Plan Writing and Pitching
Consultants benötigen ein breites Verständnis der Betriebswirtschaftslehre, um schlagkräftige Lösungen für unternehmerische Herausforderungen zu finden. Ihre Projektziele erreichen sie, indem sie die individuelle Ausgangslage prüfen, neue Chancen frühzeitig erkennen und ressourcenschonend innerhalb des Unternehmens realisieren. Während Deines Masters in Consulting erwarten Dich folgende, vertiefende Lehrinhalte:
International Economics
Business Economics
Applied Management Accounting
Empirical Research Methods
Während Deines Masters in Strategic Management (M.Sc.) lernst Du unterschiedliche Methoden zur Analyse großer Datenmengen (Big Data) kennen, auf deren Grundlage Du Deine betrieblichen Entscheidungen sicher treffen kannst. In unserem Modul „Innovative Data Analysis“ beschäftigst Du Dich zudem mit dem Thema „Business Intelligence“ und erfährst, wie Du zahlenbasiert zielorientierte Lösungswegen findest. Darüber hinaus kannst Du in diesen Lehrveranstaltungen Deine analytischen Fähigkeiten ausbauen:
Industry 4.0 and System Engineering
Environmental Impact Management
Data Science
Praxiserfahrungen sind im strategischen Management und Consulting nicht zu unterschätzen: Im Consulting werden Entscheidungen getroffen, die nicht immer ein positives Echo beim Kunden oder in der Geschäftsführung finden. Hier sind Fingerspitzengefühl und Durchsetzungsfähigkeit gefragt, die sich am besten durch Praxiserfahrung aneignen lassen:
Im Rahmen des integrierten Praxismoduls „Business Project“ berätst Du einen realen Kunden, indem Du die Fragestellung eines Kooperationspartners der CBS im Team bearbeitest und Handlungsempfehlungen ableitest. Deine unternehmerischen Fähigkeiten kannst Du anschließend im Business Simulation Game gemeinsam mit Kommilitonen und Kommilitoninnen unter Beweis stellen. Bei diesem virtuellen Planspiel triffst Du komplexe Geschäfts-Entscheidungen von denen Gewinn oder Verlust „Deines Unternehmens“ abhängen.
Investoren, Partner und Geschäftsführer zu überzeugen eignest Du Dir im Innovation Lab- Business Plan Writing and Pitching und optimierst Dein Praxisanwendung im Capstone Simulation Game. Im Rahmen dieses digitalen Planspiels triffst Du mit Deinem Team die Geschäftsentscheidungen und wendest Deine Business Skills praktisch an.
„Besonders die Soft-Skill-Kurse haben mir für mein Auftreten in den Bewerbungsgesprächen sehr geholfen. Durch die Arbeit im Finance and Business Club habe ich ein breites Netzwerk aufgebaut und Projektmanagement-Fähigkeiten erworben, mit denen ich bei den Firmen punkten konnte."
„Das praxisnahe Lernen in kleinen Gruppen hat mich optimal auf heutige Projekt- und Teamarbeit vorbereitet. Die CBS hat mir die entscheidenden Soft Skills und aktuelles Wissen aus der Praxis vermittelt."
„Das Management Studium bereitet einen sorgfältig auf die Aufgaben eines Beraters vor. "Insbesondere das Fördern von Präsentationstechniken sowie analytischem Denkvermögen ist im Berateralltag von enormer Bedeutung.“
„Viele Professoren haben uns im Unterricht an ihrer Branchenerfahrung teilhaben lassen und konnten trockene Theorie mit Praxisbeispielen veranschaulichen. Auch die internationale Atmosphäre am Campus hat mir gut gefallen.“
„Das Studium an der CBS hat einen großen Beitrag zu meiner Persönlichkeitsentwickung geleistet.“
„Insbesondere das Rhetoriktraining hat mir sehr geholfen meine eigenen Ideen zu präsentieren. Ebenso ist die praxisbezogene Ausbildung an der CBS sehr gut!“
„Das Studium an der CBS hat mich in vielerlei Hinsicht auf meine Karriere bei einer der weltweit führenden Media-Agenturen vorbereitet.“
„Besonders gefallen hat mir die Mischung aus Theorie und Praxis, die Internationalität, die kleinen Lerngruppen sowie die vielen Aktivitäten außerhalb des Lehrplans.“
„Durch das Masterstudium an der CBS konnte ich mein fachliches Wissen weiterentwickeln und mich perfekt auf den Berufseinstieg vorbereiten. Vor allem konnte ich aus den praxisbezogenen Inhalten sehr viel mitnehmen.“
„Viele Kontakte aus dem Studium sind für mich heute noch relevante Ansprechpartner für die verschiedensten Themen. Hier schon an der Uni zu lernen, welchen Mehrwert das Netzwerk haben kann, war wichtig.“
„Mir haben besonders der persönliche Charakter des Studiums und die gute Atmosphäre gefallen, die insbesondere durch die Kursgröße und die Nähe zu den Dozenten erreicht wurden.“
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