Bachelor Vollzeit Englisch
Bachelor Dual Management
Bachelor Berufsbegleitend Deutsch
Prep4University Programm
Master Vollzeit Englisch
Master Berufsbegleitend Englisch
Master Berufsbegleitend Deutsch
Master Dual Management & Technik
Double Degree Master
Standorte
Campus Köln
Campus Mainz
Campus Berlin/Potsdam
Bachelor Vollzeit Englisch
Bachelor Vollzeit Deutsch
Bachelor Dual Management
Bachelor Dual Technik
Bachelor Berufsbegleitend Deutsch
Prep4University Programm
Master Vollzeit Englisch
Master Vollzeit Deutsch
Master Berufsbegleitend Englisch
Master Berufsbegleitend Deutsch
Master Dual Management & Technik
MBA
Double Degree Master
Standorte
Campus Köln
Campus Mainz
Campus Berlin/Potsdam
Die stetige Digitalisierung hat die einst übersichtliche Werbelandschaft in ein Marketinguniversum verwandelt. Mit dem Master in IB – Marketing Management behältst Du jederzeit den Überblick. Wie wird die Effektivität von Werbemaßnahmen heute gemessen? Wie werden Werbebotschaften wirksam platziert? Erfolgreiche Marketing Managerinnen und Manager schenken der Gegenwart Beachtung und denken gleichzeitig in die Zukunft. Auf globaler Ebene erfordern strategische Entscheidungen im Marketing eine flexible und kreative Herangehensweise.
Du siehst Dich im internationalen Marketing und willst den Wandel aktiv mitgestalten? Mit dem englischsprachigen Masterstudium Marketing Management in Mainz und Köln an der CBS steigerst Du Deine Chancen. Hier lernst Du unter anderem, wie Du:
Märkte, Zielgruppen und Wettbewerber analysierst.
die Bekanntheit von Marken aufbaust und steigerst.
Produkte umsatzorientiert ausrichtest.
Preise sinnvoll gestaltest.
moderne Marketingstrategien konzipierst.
effektive Werbebotschaften kreierst.
Inhalte in den effizientesten Kanälen platzierst.
Du kannst einen ersten akademischen Abschluss aus dem wirtschaftswissenschaftlichen Bereich vorweisen, beispielsweise einen BWL-Bachelor. Da der Studiengang durchgängig auf Englisch ist, sind fortgeschrittene Englischkenntnisse eine Voraussetzung.
*Die angezeigten Preise verstehen sich als Semestergebühr. Informationen zu den Studiengebühren für Nicht-EU-Studierende findest Du auf der allgemeinen Informationsseite zu den Studiengebühren. Stand: Januar 2024.
Diese Studieninhalte erwarten Dich in den einzelnen Semestern im Masterstudiengang IB – Marketing Management:
Analysis of demand, supply, and market equilibrium
Theory of consumer choice
Theory of the firm, production and cost analysis
Market structures: perfect competition, monopoly, monopolistic competition, oligopoly, contestable markets
Game theory
Pricing strategies
Factor markets, labor economics
Economics of information
Industrial organization
Limitations of markets and interventions by the government
Econometric techniques related to these topics
Development of a research question
Primary vs. secondary data
Steps of research process
Research designs
Quantitative and qualitative data
Structured methods of data collection: questionnaire and structured interview
Un- and semi-structured methods: qualitative interview and focus group
Quantitative and qualitative content analysis
Ethical considerations of data collection
Sampling
Data analysis using statistical software programs (SPSS)
Univariate analysis, bivariate analysis (crosstab and correlation), multiple linear regression
Writing a research report – structural and other formal requirements
Strategy making process and strategic reasoning: cognitive process of strategy
creation through the prism of logic and intuition
Setting strategic purpose in the context of responsible stakeholder management
Advanced external environment analysis: markets, industries and competitive
landscapes in static and dynamic perspective in the domestic and international
context
Diagnosing and managing strategic capability through national borders over time
Cultural and institutional context of strategic management: concepts, frameworks
and analytical tools
Generic and interactive business strategies, inside-out and outside-in perspective on
achieving and sustaining competitive advantage internationally
Network-level strategies
Corporate development and configuration: strategic options and portfolio matrices
Strategy formation
Strategic change and corporate restructuring
Strategic renewal
Strategy evaluation and strategic controls: tools and methods
Organizing for success
Diagnosing the change context: diffusion and dynamics of innovation
Sources & types of innovation
Product/service, process & business model innovation
Individual and corporate creativity
Strategic innovation management & the innovation process incl. New Product Development (NPD)
Introduction to digitalization, digital age & digital divide
Digital drivers & disruptive forces
Technological drivers of digital transformation
Socio-technological change associated with the adoption of the mentioned drivers
Introduction to the digital organization & digital business models
Impact of digitalization on the value chain (Industry 4.0)
Digitalization-related innovation theories & technology management
Digitalization leadership & organisational transformation concepts
Change management & transformational leadership
Agility and VUCA world
SCRUM and Design Thinking
Relationship marketing vs. Transactional marketing
Concept of the customer lifetime value
Market segmentation and the customer lifetime value
Marketing strategies in the field of CRM
Big data marketing and CRM
Multi-channel marketing and CRM
Efficiency and effectiveness of loyalty programs
Definition of services in comparison to manufactured goods
The importance of Service Environment
Challenges that must be identified and addressed by companies
Developing effective service marketing strategies
The Three-Stage Model of services
Applying the 4 Ps to services:
Service Product
Distribution
Pricing
Promotion
Balancing Demand against Productive Capacity
Managing People in Services Marketing and improving Service Quality
Importance of Customer Relationship Management in Services
Service processes
The Foundations of Identity-Based Brand Management
The Concept of Identity-Based Brand Management
Strategic Brand Management
Operational Brand Management
Identity-Based Brand Controlling
International Identity-Based Brand Management
The need of marketing strategies and the meaning of a global approach in this field
Tasks and extend of marketing strategies
Combination of strategies
Variations of strategy
General marketing strategies as a framework for marketing instruments
Development of product- and brand-specific marketing concepts
Instrumental consideration and integrated consideration of different instruments
Subjects and features of branch-specific marketing
Basics of Branding
Relevant models of Branding
Success factors of strong brands
Brand Equity approach
Identity-based Brand Management
Local and international brand strategies
Multi-brand approaches and brand tools
Creating and managing brands within digital business models
Brand architecture guidelines
The “Scholarly Writing and Analysis” course is offered for German native speakers. German as a foreign language is offered as an obligatory course for Non-native German speakers.
Social competence: Communication, motivation, groups and team structures, leadership, conflict management
Methodological competence: Structural aspects, time management, cost management, human resource management, creativity and problem solving
Organisational competence: Quality management, documentation, risk management, project start and closure
Cornerstones of sustainable management
CSR as management approach
Practical approaches of organizational effectiveness
Tools for CSR implementation
CSR and financial performance
Life cycle assessment
Historical developments around the world
Directors and board structures in different parts of the world
Family business governance
Role of institutional investors
Corporate governance in mergers and acquisitions
Socially responsible investments
Corporate governance in different regions
Value maximization and corporate objectives, shareholder value and stakeholder value approach
Financial measurement of corporate strategies and competitive advantage: the principles
Shortcomings of traditional profitability ratios for a value-based management
Economic Value Added, Cash Value Added
Identifying the drivers of value creation and investment decision-making
Management compensation and incentives for value creation
Defining the state of a sustainable supply chain based on actual trends
Discussion of various theoretical concepts (e.g. Stakeholder Theory, Slack Resource Theory) and their implications for sustainable supply chain management
Defining a “New Normal” of how to do business (e.g. circular economy, regenerative business models, carbon literacy training)
Sustainable Marketing (definition, Green Marketing Strategy Mix, Green Washing and Sustainable Consumer Buying Behaviour)
Sustainable Procurement (definition, Sustainable Procurement Process Model with a focus on sustainable supplier relationship management; new trends like circular procurement)
Sustainable Logistics
Sustainable Design
Carbon Emission / Human Rights in global supply chains
Concepts: Online Marketing/ Digital Marketing
Digital marketing sub-disciplines and major activity areas
Performance measurement using Web analytics (e.g. Metrics and Tools)
Data-driven Advertising
Programmatic Advertising
Legal and ethical aspects of digital marketing (e.g., EU’s General Data Protection Regulation (GDPR))
Strategic planning and design of a social media marketing campaign
Introduction: definition
Search Engine Optimization / SEO
Keyword research
On-page SEO
Web analytics and SEO tools
Search Engine Advertising/ SEA
Campaign settings
The overall objective of this course is to provide students with possibility of applying their business knowledge on concrete business situation, related to the field of their specialization.
By the end of the module students should be able to:
Define project goals for the “client”.
Work under the set timeframe and agreed project scope.
Cooperate in the international project teams.
Evaluate markets/ industries/ competitive landscapes.
Develop possible strategic directions for the “client” business.
Formulate recommendations.
A business elective is a business or management-related elective course.By choosing Business Electives in the second and third semester you can personalize your degree course and extend your management knowledge.
By choosing Interdisciplinary Electives in the second and third semester you can personalize your degree course and extend your management knowledge. An interdisciplinary elective is an elective from another discipline than your own specialization.
Basics of event management
Objective of the event and different types of events
The event as a marketing and communication tool
Planning and preparation
Event execution
Tasks and role of the event manager
Choosing the right venue
Personnel selection
In a business simulation game participants have to manage their own virtual company which operates in the same market as other participant-operated competitors. This involves making typical management decisions in realistic environments. Beside the deepening and active examination of subject-specific knowledge the simulation games also include the team environment, where interaction, communication and prioritization are of paramount importance. Participants learn how to manage risk and uncertainty while time is limited and information constrained. Group-reflections help to take over different perspectives and to discuss pros and cons of content- as well as behavior-related actions.
During the Master Thesis Tutorial you will learn the fundamentals for your Master thesis: Defining the topic as well as structuring the thesis and you will learn the theoretical knowledge for scientific working.
Fundamentals of pricing
Concepts of classic pricing policies and strategies
Price-demand functions and price elasticity
Behavioural fundamentals of pricing
Value-based price determination
Cost-oriented price determination
Price differentiation and bundling
Digital Pricing
International Pricing
Sustainable pricing strategies
Classification and integration of sales and marketing
Objectives and tasks of sales
Decisions in sales in front of increased complexity in the contemporary global landscapes
Domestic and international distribution structures and channels
Sales channel management
Managing the customer over the customer lifecycle and over all touch points
CRM typologies and approaches
Omnichannel management and concepts
Discount, rebate and bonus strategies
Focused review of the curriculum content
Pre-assessment quiz/ content area assessment as benchmark for students’ status quo
Guide and Strategic Plan to Case Study Analysis
Writing a proper Case Study Analysis report
Developing proper answers to Case questions, applying the relevant theoretical knowledge and frameworks
In-depth Case Study Analysis with focus all subject areas of the curriculum
In-depth Case Study Analysis with special focus on Strategic Management
Discovering and evaluating entrepreneurial opportunities
Developing business ideas from opportunities (e.g. based on using Design Thinking, Personas and User Stories)
Feasibility analysis of business ideas
Transferring the idea into a Business Model
Business Model and its building blocks (value proposition, customers segments, channels, customer relationships, revenue model, key partners, key activities, key resources, cost structure)
Business Plan: Introduction, Sample Case and General Outline
Developing the details of the business plan
Finding sources of financing: Business angels; Private equity; Start up financing; Venture capital investors
Preparing a pitch deck for successfully presenting the new venture business plan
Formal rules and assumptions, national law, IFRS, US-GAAP
The system of financial statements and accounts
Accounting for services and merchandising
Inventory valuation
Receivables and Liabilities
Plant, natural and intangible assets
Ratio analysis
Presentation of financial statements and overview of investment accounting standards
Types of business combinations, joint ventures
Consolidation on date of acquisition, impairment
Consolidation subsequent to acquisition date
Historical developments and environmental policies: Evolution and role of industrial ecology and environmental management
The transition from a linear to a circular economic system
Industrial Metabolism, Dematerialization, Cradle to Cradle (C2C) & Circular Economy
Life-Cycle-Impact Portfolio and Life-Cycle-Assessment: Stages of LCA process, interconnectedness to supply chain
A business elective is a business or management-related elective course.By choosing Business Electives in the second and third semester you can personalize your degree course and extend your management knowledge.
By choosing Interdisciplinary Electives in the second and third semester you can personalize your degree course and extend your management knowledge. An interdisciplinary elective is an elective from another discipline than your own specialization.
Discovering and evaluating entrepreneurial opportunities
Developing business ideas from opportunities (e.g. based on using Design Thinking, Personas and User Stories).
Feasibility analysis of business ideas
Transferring the idea into a Business Model
Business Model and its building blocks (value proposition, customers segments, channels, customer relationships, revenue model, keypartners, key activities, key resources, cost structure)
Business Plan: Introduction, Sample Case and General Outline
Developing the details of the business plan
Positional and principal negotiations – advanced strategies and tactics
Identifying the opponent’s negotiation profile
Understanding the personal negotiation profile and preferences
General persuasion techniques
Negotiation maneuvers and tactics for advanced players
Techniques for opponent engagment
Managing emotions and self- programming for defending your point of view
Cialdini’s 6 principles of persuasion
During your 4th semester you are working on your Master thesis. You have 19 weeks to complete your thesis and the subject is freely selectable. A supervisor from CBS will support you and you can write the thesis in collaboration with a company as well. Or you can write your thesis in connection with a stay abroad.
You can choose between an internship (lasting at least seven weeks) or a semester abroad at one of our partner universities.
Im Marketing Studium lernst Du neben fundiertem Marketingwissen ein breites betriebswirtschaftliches Spektrum kennen – von Business Economics bis Supply-Chain-Management.
Der Master in IB – Marketing Management führt zu Beginn in moderne Marketingstrategien ein. Du erfährst auch, welche Maßnahmen zu einem starken und differenzierten weltweiten Branding führen.
Auswahl von Kursen im ersten Semester:
Strategic Analysis and Management
Innovation Management and Digital Transformation
Modern Marketing Strategies
Managing Brands in the Digital Era
Advanced Intercultural Team Leadership
Welche kalkulatorischen und psychologischen Methoden gibt es, um Preise festzulegen? Wie können Marketing Managerinnen und Manager Abverkaufszahlen, das Image und den Produktlebenszyklus beeinflussen? Die Antworten erhältst Du im zweiten Semester, wenn Du an der CBS International Business School den Master Marketing Management studierst. Die Verkaufsstrategie definiert hingegen Distributionskanäle und Absatzziele.
Auswahl von Kursen im zweiten Semester:
International Economics
Interdisciplinary Elective
Advanced Price Management
Sales Excellence
International Project Management
Der Themenbereich Market Innovation ist vor allem in wettbewerbsintensiven oder disruptiven Branchen elementar. Im dritten Semester wird daher die Bedeutung durchdachter und vorausschauender Planungen dargelegt, um neue Produkte zu lancieren und Märkte zu erschließen.
Auswahl von Kursen im dritten Semester:
Value Based Management
Sustainable Supply Chain Management
Creating and Managing Market Innovation
Business Simulation Game
Master Thesis Tutorial
„Besonders die Soft-Skill-Kurse haben mir für mein Auftreten in den Bewerbungsgesprächen sehr geholfen. Durch die Arbeit im Finance and Business Club habe ich ein breites Netzwerk aufgebaut und Projektmanagement-Fähigkeiten erworben, mit denen ich bei den Firmen punkten konnte."
„Das praxisnahe Lernen in kleinen Gruppen hat mich optimal auf heutige Projekt- und Teamarbeit vorbereitet. Die CBS hat mir die entscheidenden Soft Skills und aktuelles Wissen aus der Praxis vermittelt."
„Das Management Studium bereitet einen sorgfältig auf die Aufgaben eines Beraters vor. "Insbesondere das Fördern von Präsentationstechniken sowie analytischem Denkvermögen ist im Berateralltag von enormer Bedeutung.“
„Viele Professoren haben uns im Unterricht an ihrer Branchenerfahrung teilhaben lassen und konnten trockene Theorie mit Praxisbeispielen veranschaulichen. Auch die internationale Atmosphäre am Campus hat mir gut gefallen.“
„Das Studium an der CBS hat einen großen Beitrag zu meiner Persönlichkeitsentwickung geleistet.“
„Insbesondere das Rhetoriktraining hat mir sehr geholfen meine eigenen Ideen zu präsentieren. Ebenso ist die praxisbezogene Ausbildung an der CBS sehr gut!“
„Das Studium an der CBS hat mich in vielerlei Hinsicht auf meine Karriere bei einer der weltweit führenden Media-Agenturen vorbereitet.“
„Besonders gefallen hat mir die Mischung aus Theorie und Praxis, die Internationalität, die kleinen Lerngruppen sowie die vielen Aktivitäten außerhalb des Lehrplans.“
„Durch das Masterstudium an der CBS konnte ich mein fachliches Wissen weiterentwickeln und mich perfekt auf den Berufseinstieg vorbereiten. Vor allem konnte ich aus den praxisbezogenen Inhalten sehr viel mitnehmen.“
„Viele Kontakte aus dem Studium sind für mich heute noch relevante Ansprechpartner für die verschiedensten Themen. Hier schon an der Uni zu lernen, welchen Mehrwert das Netzwerk haben kann, war wichtig.“
„Mir haben besonders der persönliche Charakter des Studiums und die gute Atmosphäre gefallen, die insbesondere durch die Kursgröße und die Nähe zu den Dozenten erreicht wurden.“
Im Fokus internationaler Marketing Managerinnen und Manager stehen zielführende globale Strategien. Möchtest Du diese entwickeln und umsetzen, müssen Theorie und Praxis ganzheitlich betrachtet werden. Das CBS-Masterstudium Marketing Management vermittelt wissenschaftlich fundiertes Fachwissen, das in der praktischen Anwendung zu guten Ergebnissen führen soll. Dafür ist Kreativität essenziell, denn:
Werbemaßnahmen müssen überraschen.
Werbebotschaften müssen bewegen.
Marketing-Strategien müssen überzeugen.
Um Deine Kreativität zu fördern, wirst Du im Rahmen eines Business-Projekts einen eigenen Case bearbeiten. Im Business Simulation Game testest Du, wie effektiv Deine Lösungswege sind. Außerdem absolvierst Du ein mindestens siebenwöchiges Praktikum im In- oder Ausland – hier lernst Du, mit verschiedenen Arbeitsweisen, Kreativität, Strukturen und Prozessen umzugehen.
Im vierten Semester kannst und sollst Du Dich voll und ganz auf Deine Master-Thesis konzentrieren. Aus dem Grund ist das letzte Semester im Marketing-Management-Masterstudium komplett vorlesungsfrei. Viele Studierende schreiben ihre Masterarbeit im Zuge eines Projekts bei einem ausgewählten Unternehmen.
Andere nutzen die vorlesungsfreie Zeit für ein Auslandssemester an einer Partnerhochschule der CBS International Business School. Dafür kannst Du Dich jederzeit an den Career Service der CBS wenden, um passende Partnerhochschulen oder Unternehmen zu finden. Dank eines breit aufgestellten Netzwerks können wir die Studierenden der CBS während des gesamten Studiums umfassend beim Aufbau ihrer Karriere unterstützen.
Du möchtest Dich zu Hause in Ruhe über unsere Master-Studiengänge informieren? Dann fordere jetzt unverbindlich und kostenlos Dein Infomaterial an. Wir senden Dir gern unser Infomaterial zum Studium per E-Mail zu.
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Du hast Fragen? Wir sind gerne für Dich da!
Telefon: | 0800 931 8099 |
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Beratung: Campus Mainz
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Beratung: Campus Berlin
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